Avatar billede rasmuso Seniormester
02. februar 2018 - 19:29 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

DOS, redigere i config.sys

Er i gang med at starte en gammel PC op der "kun" skal køre i DOS.
JEG er åbenbart blevet lidt rusten...
EFTER JEG har redigeret i config.sys får jeg at vide der er fejl i linie 3, helt OK, men derefter stopper PC'en!
Hvordan er det man kan starte op og redigere i opstartsfilerne (når diskettedrevet ikke virker!?!?

nå ja- ikke den helt rigtige kategori, men... ;-)
Avatar billede martens Guru
02. februar 2018 - 19:34 #1
hvad er fejlen ?

må man se din config.sys ?
Avatar billede rasmuso Seniormester
02. februar 2018 - 19:52 #2
Hej Martens
Det må du gerne!
Men opgaven er at jeg ikke kan huske hvordan jeg kommer "forbi" så jeg kan komme ind og redigere config.sys
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2018 - 20:10 #3
forbi ?
du kan stoppe autoexec.bat i kørsel, ved at trykke ctrl+d
herefter edit config.sys
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. februar 2018 - 21:31 #4
Hvis alt andet svigter, må du tage disken ud og redigere filen fra en anden pc
Avatar billede rasmuso Seniormester
02. februar 2018 - 22:16 #5
hej sidwave
[ctrl]+c stopper ikke, inden den skriver: error i config.sys line 3 - ØV!

hej FinnRasmussen
god ide, det vil jeg prøve!
Avatar billede rasmuso Seniormester
02. februar 2018 - 23:10 #6
her er min Autoexec.bat:
set path=c:\net;c:\dos
c:dos\mode con codepage prepare=((850) c:\dos\ega.cpi)
c:\dos\mode con codepage select=850
lh /l:2,17136 c:/dos/keyb dk,,c:\dos\keyboard.sys
rem c:\net\lsl.com
lh c:\net\e2000.com
lh c:\net\ipxoid.com
lh c:\netbios.exe
lh c:\aw\aw_host.exe
lh c:\dos\mouse.com
c:\nc\nc.exe

Config.sys:
device=c:\dos\himem.sys
device=c:\dos\emm386.exe ram i_b000-b7ff win=b500-b7ff win=db00-dfff
mode com1:14,n,8,1,p
files=100
dos=high,umb
lastdrive=z
fcbs=4,0
device=ansi.sys
rem device=c:\windows\system\mouse.drv
devicehigh /l:1,12048 =c:\dos setver.exe
country=045,,c:\dos\country.sys
devicehigh /l2,15792 =c:\dos\display.sys com=(ega,,1)
country=045,,c:\dos\country.sys
shell=c:\dos\command.com c:\dos\ /p
stacks=9,256

håber alt er skrevet rigtigt af???
når jeg fjerner "rem" foran: "device=c:\windows\system\mouse.drv" i configsys får jeg fejl i linie 3!?
MED rem i linien virker alt!
jeg skal bruge en gammel windows version, med mus, derfor "piller" jeg nu...

håber på nogle gode ideer??

alle linier med "net" er fra gamle dage hvor jeg kunne fjernstyre PC'en fra en nyere PC (via lan) det kan jeg forøvrigt ikke få til at virke mere, men det er en helt anden sag...
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2018 - 23:44 #7
fejl med mouse.drv er vel fordi windows mappen ikke findes ?
Avatar billede martens Guru
03. februar 2018 - 00:11 #8
er du sikker på mouse.drv ?

mener det burde være mouse,exe eller mouse.com

i din autoexec.bat står der lh c:\dos\mouse.com

skal vi så ikke antage at der i config.sys  skal stå : device=c:\dos\mouse.com

mvh martens
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2018 - 12:05 #9
hvis du vil være 100% på dansk tegnsæt, så er det 865.
autoexec.bat
c:dos\mode con codepage prepare=((865) c:\dos\ega.cpi)
c:\dos\mode con codepage select=865
lh /l:2,17136 c:/dos/keyb dk,865,c:\dos\keyboard.sys

config.sys
country=045,865,c:\dos\country.sys
devicehigh /l2,15792 =c:\dos\display.sys com=(ega,865,1)
country=045,,c:\dos\country.sys (dobbelt linje fjernes)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2018 - 12:10 #10
btw: i en dos-maskine er der vel diskettedrev? du kan starte på en boot-diskette, og redigere config.sys den vej
du kan lave startdisketter på http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm (ok - du skal selv have diskette)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2018 - 23:00 #11
Jeg er lidt usikker på de øvrige kommentarer og problematikken... - du siger fejl 3 i config.sys.

Som jeg kan se det er linje 3 i config.sys omhandlende COM1 porten... - som du ikke har i fysisk udgave på en nyere PC...

Prøv at slette linjen helt.

Nu kender jeg ikke den maskine du forsøger at køre på, men helt ærligt er de to filer fyldt med crap, der ikke burde være nødvendigt.... - har du et mål med forsøget, eller er det bare leg?
Avatar billede rasmuso Seniormester
31. marts 2018 - 11:08 #12
hej med jer

Tak for jeres tid og svar!
#4 det blev løsningen, i første omgang.
#10 blev derefter løsningen, mens jeg "testede"
#9 blev den endelige løsning
#11 jeg skulle programmere nogle radioer, hvilket lykkedes, takket være jeres hjælp!