Avatar billede bzaz Novice
08. februar 2018 - 21:16 Der er 8 kommentarer

PXE fejler

Hej

Håber nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har en Synology DS918+ som jeg gerne vil bruge som bootloader/pxe server.
Men den fejler.

Fejl den giver mig: Secure Boot Violation

Min opsætning.

Synology kører DHCP, ADS, DNS.
Brugt microsoft fulde ISO og loadet fra mappen: sources\boot.wim

Kan sende billeder af de fejl jeg får.

Er nybegynder på PXE server opsætning, så håber nogen kan hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2018 - 21:24 #1
måske var det her noget ?
https://www.asus.com/support/FAQ/1016356/
Avatar billede bzaz Novice
08. februar 2018 - 21:37 #2
Det var meget :-D

Troede at det var ISO'en der enten var for stor, eller at ISO'en jeg havde ikke virkede til det formål.

Men det har ikke nogen virkning ellers med den ændring?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2018 - 22:01 #3
Som Sidewave er inde på, skyldes det Secure Boot.

Din PC har Secure Boot slået til, og forventer derfor at det OS den skal boote, er certificeret.
Certifikatet bæres kun igennem, hvis du kører UEFI PXE, og at netværket understøtter det.

Jeg vil tro vejen for dig, er at gå i din PC´s BIOS, slå Secure Boot fra (slå CSM til hvis der er noget der hedder sådan), og sikre at UEFI er slået fra de steder du kan.

Læg mærke til hvad du slår fra - når du har dit OS installeret (Win8 eller nyere), kan du nemlig sagtens slå Secure Boot til igen.

Secure Boot er en nyere funktion, der sikrer dig imod at uautoriserede operativsystemer startes på din PC - eks. Rootkits o.lign...
Avatar billede bzaz Novice
08. februar 2018 - 22:23 #4
Jeg vil gerne køre det som UEFI.
Vil ikke bruge det som Legacy.

ISO'en er uefi hvis jeg sætter den på en usb og der brokker den sig ikke.

hvad mener du med netværket skal understødte det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2018 - 22:53 #5
Jeg er ikke netværksmand - de kloge jeg har arbejdet med, har forklaret at "Option 63 skal være slået til" i netværket... - men om det udelukkende er når man kører over flere segmenter ved jeg ikke.
Jeg er heller ikke 100% sikker på det var "option 63", men noget i den stil.
https://mediarealm.com.au/articles/wds-uefi-boot-legacy-boot-pxe-dhcp-option/ - her nævnes option 67, og flere andre steder nævnes andre numre...

Ærligt talt, jeg aner ikke hvad det betyder (jeg tager mig af klient-delen og image delen)...
Prøv at søge spørgsmålet på Synologys forumsider - eller stil det selv: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=126839
Avatar billede bzaz Novice
10. februar 2018 - 16:10 #6
hvilken fil, skal den boote fra?
og er der ikke en måde at finde en færdig lavet PXE iso af windows 10?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. februar 2018 - 11:40 #7
Det kommer jo noget an på, hvordan du har anlagt dit system - der findes rigtig mange systemer der kan håndtere PXE boot.
I erhvervssammenhænge booter man en modificeret udgave af Windows PE - og denne er så i stand til at håndtere image filen, der i øvrigt ikke behøver at være speciel-lavet - du kan tage WIM filen direkte fra windows installations mediet.
Jeg er ikke sikker på du med UEFI PXE kan benytte en ISO fil - ISO filer er mere image af CD/DVD skiver, og ikke et harddisk image, som jo er det du vil distribuere.

Så hvilken fil du skal boote - afhænger af dit system.
En færdiglavet ISO - nix, men WIM kan du finde i windows installations mediet.
Avatar billede bzaz Novice
12. februar 2018 - 20:48 #8
ole_madsen, så Win PE loader ISO filen?
Jeg har 2 forskellige opsætninger.
Som jeg drømmer om at få til at køre windows uefi pxe.

Det ene er en Synology DS918+ som jeg gerne vil have skal køre PXE over TFTP samtidigt med at den er DHCP serveren.

Det andet er en windows 10 home, som jeg ikke helt har pillet ved endnu.