Avatar billede Jeff Novice
02. marts 2018 - 10:21 Der er 9 kommentarer

SUM af værdier/tal mellem 2 datoer

Hej

Jeg sidder med en tabel hvor jeg ønsker at den tæller værdier sammen på baggrund af anden celle.

1. Celle A1:A10 datoer (imellem 01-01-2017 -> 31-12-2018)
2. Celle B1:B10 "tekst" (æble, bananer, jordbær)
3. Celle C1:C10 beløb

Det jeg ønsker nu er at  jeg, med en funktion, skal have tal antallet af bananer købt i 2017
Det samme gør sig gældende hvis der er købt bananer i 2018

Sum celle ( bananer) : H1 2017
Sum celle ( bananer) : H2 2018

Jeg vil også godt have en funktion der giver hvad bananerne kostede i 2017 & 2018

Sum celle ( kr. bananer) : I1 2017
Sum celle ( kr. bananer) : I2 2018

Er der en som kan hjælpe med dette?
Avatar billede anedi Ekspert
02. marts 2018 - 10:54 #1
Du kan bruge Countifs/tæl.hviser funktionen til at tælle antal gange banan optræder inden for et datointerval. Ligeledes kan Averageifs/Middel.hviser funktionen give dig den gennemsnitlige pris på bananer i et givent tidsinterval.

Prøv at lege lidt med dem.

Vh
Anedi
Avatar billede store-morten Ekspert
02. marts 2018 - 11:14 #2
Lav dit område om til en rigtig Tabel.
Det giver en masse muligheder at lege med.

Eks. på dato filter:
Er lig med..
Før....
Efter...
Mellem...
I morgen...
I dag...
I går...
Næste uge..
Denne uge...
Sidste uge...
Næste månede
Denne måned...
Sidste måned...
Næste kvartal...
Denne kvartal...
Sidste kvartal...
Næste år...
Dette år...
Sidste år...
År til dato...
Alle datoer i perioden... (1,2,3,4 kvartal eller månedsvis)
Brugerdefineret filter...
Avatar billede Jeff Novice
02. marts 2018 - 11:27 #3
Det er en tabel.

I denne tabel skrives der manuelt ind. Herfra skal jeg bruge de informationer som der er tastet ind.

Det jeg ikke kan finde ud af er hvordan formlen skal se ud.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. marts 2018 - 11:38 #4
En tabel du selv har lavet, er ikke det samme, som en "Tabel" Excel kan lave.
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2018 - 11:40 #5
Prøv at lege lidt med dette eksempel. Det kan måske hjælpe dig videre:
https://www.dropbox.com/s/au7axoegzkdv3y3/s%C3%B8g-salgsantal.xlsx?dl=0
Avatar billede store-morten Ekspert
02. marts 2018 - 11:41 #6
Har du overskrifter i A1:C1?
Hvis ikke, tilføj en række øverst, og tast: Dato -- Tekst -- Beløb
Marker dit område --> Fanen Indsæt --> Tabel
Avatar billede store-morten Ekspert
02. marts 2018 - 14:28 #7
Avatar billede Jeff Novice
02. marts 2018 - 14:55 #8
mange tak.

Men det er ikke det jeg leder efter

Det skal være en funktion. Så hvis jeg taster flere bananer ind og priser i række 11 så skal sum værdierne automatisk ændres.

fx hvis A1 er mellem 01-01-2017 & 13-12-2017 og der står banen i B1 så skal den tælle summen af bananer i kolonne B ( resultat i H1)
Samme gælder for  A1 er mellem 01-01-2017 & 13-12-2017 og der står beløb i C1 så skal den tælle summen  for alle rækker i mellem angivet dato ( resultat i I1)
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2018 - 15:10 #9
#8  -  Hvem er det du kommenterer til?
Det som du efterspørger, er jo det som jeg har prøvet at vise i eksemplet jeg Linkede til. Og der skrev jeg, at "det måske kan hjælpe dig videre"! forstået på den måde, at du nok skal prøve nogen ting af selv.
Det er jo ikke sikkert at brugerne herinde, lige rammer det som du har i tankerne, når det du efterspørger, ikke er helt nøjagtig defineret!