Avatar billede Beach Mester
07. marts 2018 - 09:05 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Bootable HDD

Kan man i Win10 se om man har klargjort en disk til en anden computer rigtigt?
Har en ældre bærbar hvis HDD er gået helt kold. Kørte Win10 på maskinen.
Har nu via en ekstern HDD docking-station oprettet en ny disk ved hjælp af MediaCreationTool fra Microsoft.
Kan jeg så "bare" kaste den nye HDD i den gamle dame og få den til at boote op og re-installere Win10?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2018 - 09:45 #1
ja, når du har sat den i maskine, så er den ikke bootable, og du skal vælge i BIOS at boote fra den. så er den klar.
Avatar billede Beach Mester
07. marts 2018 - 10:06 #2
Hmm... Ikke helt sikker på du forstår???
Ved godt jeg skal vise BIOS hvor den skal søge efter en boot-disk når jeg knalder den i den gamle gamle maskine, men kan jeg på nogen mådeNU se om min disk er klar til det?
Har pt disken sat i en dockingstation på min alm. computer, kan jeg på nogen måde se om disken er klar som boot-disk?
...Prøver at spare pænt meget tid med at splitte den gamle maskine til atomer for at komme ind og skifte HDD!
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2018 - 10:43 #3
Det kan du ikke umiddelbart. Så skal du sætte disken i en anden computer via USB og konstatere, om det hele er der i sammenligning med den du har klonet fra.
Men du kan gøre noget andet. Tag et Image af den disk du ellers har klonet fra.
Skulle noget være gået galt under kloningen, kan du køre dit Image ind i stedet.
Desuden er et Image altid godt at have hvis Windows går ned. Et Image kan kørers ind på ca. 10 min. Der er flere gratis programmer, som kan klare det job.
Jeg tør godt anbefale AOMEI Backupper. https://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Avatar billede posten Ekspert
11. marts 2018 - 10:19 #4
magter den gamle "dame" mon en win. 10 ??
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2018 - 23:26 #5
Ps Ved godt at det er en gammel tråd som man måske har glemt.

Ja de fleste ældre computere kan godt køre en 32 bit version af Windows 10. Har selv en pc med 2 gb ram. Åbner man ikke for meget af gangen så kan man godt arbejde på den. En 64 bit version vil dog trække omkring 400 mb mere ram bare i idle så det vil jeg ikke anbefale.

Du kan bare lave dit installationsmedie på usb og vælge det som boot og så nedlægge de partitioner der er på den nye disk og oprette det du skal bruge til systemet. Installation laver en c partition og en til systemfilerne. Resten af den ikke allokerede plads kan du anvende til data og programmer samt backup hvis der er god plads på disken. Men alt dette kommer jo an på hvor stor disken er.
Og som Valby1 skriver så kan jeg også anbefale Aomei. Den virker bare hver gang.

Undskyld for spam. Projektet er måske droppet?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2018 - 23:56 #6
Hov. Valby hedder 39 og ikke 1. Det var en fejl :-)