Avatar billede JJ77 Juniormester
12. marts 2018 - 16:46 Der er 14 kommentarer

Pingtider på fibernet

Hej Eksperter,

Vi har fibernet fra Andels.net i min andelsboligforening. Jeg har dog en oplevelse af, at internettet er lidt ustabilt i perioder, specielt ift. vores iphones som kobles på via Wifi.

Jeg har gennemført følgende tests af forbindelsen via kablet opkobling.

- ping www.dr.dk -t (kører testen over fx 10 min)

Resultatet er forholdsvis hurtige svartider ca. 3-6 ms. Der kommer dog indimellem svartider på fx 20-30 ms og jeg oplever enkelte gange request timed out.

Er ovenstående hvad jeg kan forvente af en fiberforbindelse, eller er ovenstående udsving store nok til at forbindelsen lagger samt at iphones mister netforbindelsen (når wifi er slået til (D-Link DIR 859).

Min plan er som udgangspunkt at teste kablet, da routerens wifi ellers ville være en spoiler ift. resultatet.

Pfh. tak
Jacob
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2018 - 18:40 #1
en ping på 30 kan du ikke bruge til noget test. der er intet galt i den.
brug istedet http://speedtest.net
Avatar billede claes57 Ekspert
12. marts 2018 - 18:40 #2
ping er også serverens svartid - hvis du rammer dr.dk mens de fx er ved at afværge et angreb, så er svartiden lang. Og det kan du ikke få bedre. Der er faktisk andre brugere end dig på dr.dk, og nogle er fra bots, der prøver at bryde systemet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. marts 2018 - 20:48 #3
WAOO har 6-7ms til DR, men som d'herrer er inde på, så er det så langt fra et retvisende billede af forbindelsen, at det ikke rigtigt siger noget på egen hånd.

Skal du teste, så gør det med en PC direkte på fiberen, altså uden router imellem, og f.eks. via http://xn--bredbnd-ixa.dk/hastighedstest

Jeg hæfter mig ved at du har telefoner, der mister netforbindelsen. Det er IKKE her, du finder årsagen, nok mere sandsynligt at det er et problem lokalt i din egen router.
Avatar billede puren Ekspert
12. marts 2018 - 22:50 #4
inden du skyder din stakkels internet udbyder eller producenten af din router kunne problemet ligge i en iphone
Avatar billede JJ77 Juniormester
13. marts 2018 - 09:09 #5
Mange tak for jeres svar :-)

For lige at kommentere lidt:

- min internetforbindelse er generelt meget hurtig 100/100 mbps. Den opleves dog som værende ustabil hvorfor jeg har fokus på pingtider over længere tid.

- jeg tænker umiddelbart selv, at pingtider på 30 ms er lidt i underkanten på en fiber-forbindelse (til dr.dk og tv2.dk). Specielt når jeg tester kablet og jeg har 100 mbps i up- og download.

- jeg har nu også testet ping til dr.dk og tv2.dk (kablet) samtidig og her oplevede jeg at request timed out kom præcis samtidigt. Der var 9 stk request timed out indenfor 10 minutter her til morgen.

- bemærk at jeg også oplever at tabe forbindelsen indimellem til min laptop, ipads og tv. Det har dog været mest ift. iphones vi har bemærket det.

Min tese er, at min internetforbindelse på hastigheder er super god, men at den er ustabil, hvilket medfører, at udstyr som er koblet op på wifi bliver påvirket. Altså at de "huller" som er i forbindelsen bliver forstærket på mit wifi?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2018 - 09:34 #6
Tjek fx også strømkvalitet. Evt sæt router via stikdåse med støjfilter - der kan fx være fryser, køleskab og andet, der kører periodevis, som sender spikes ud på el i din bolig.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. marts 2018 - 10:03 #7
Hej JJ77!

Prøv at installere en wifi analyzer på din iphone, og se om der er flere netværk der bruger den samme wifi-kanal som din egen router.

En router har 13 kanaler at sende på. (1-13)

Hvis der er et eller flere wifi-netværks der overlapper hinanden, så giver det bøvl.
Hvis det er tilfældet, så kan du ændre kanalen i routerens opsætning.
Avatar billede puren Ekspert
13. marts 2018 - 11:16 #8
Blød trafikant >> lige helt præcist så har vi her i EU Wi-Fi kanaler 1-13 i USA har de 1-11 og i Asien har de 1-14
Avatar billede JJ77 Juniormester
13. marts 2018 - 11:53 #9
Blød trafikant og Puren >> jeg benytter 5ghz-båndet til wifi og kanalerne ligger derfor i spektret 36, 40, 44, 48.
Avatar billede JJ77 Juniormester
13. marts 2018 - 12:32 #10
Men jeg tænker også, at det sikkert vil være en fordel at teste hvilke kanaler som er mest anvendt og så vælge en kanal der ikke er det.

Men pt. tester jeg udenom mit wifi (kablet) for at fjerne eventuelle spoilere..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. marts 2018 - 13:03 #11
Vær OBS på, at rækkevidden på 5GHz er betydeligt ringere end 2.4GHz, så vær sikker på at du har tilstrækkeligt signal.
Avatar billede JJ77 Juniormester
13. marts 2018 - 15:04 #12
@ CRKrogh: god pointe! Jeg har dog testet signalets styrke i hele lejligheden med wifi sweetspots og der er stærkt signal stort set alle steder. Routeren er placeret centralt og i loftet.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2018 - 16:03 #13
vedr 5GHz - kanaler går fra 36 - 132 hvis den er sat til europæisk, så der er masser at vælge mellem.
Avatar billede JJ77 Juniormester
14. marts 2018 - 10:45 #14
@claes57: jeg må lige se om jeg så kan ændre min router til europæisk, så jeg har flere kanaler at vælge imellem - og dermed kan finde en kanal med minimal støj.

@ alle: Jeg er dog stadig ikke blevet helt klog på hvad jeg kan forvente og kræve af en fiberudbyder som Andels.net. Og her tænker jeg på fiber-forbindelsen før wifi (kablet).

- er det i orden at min forbindelse timer out indimellem?

- er det i orden at forbindelsens stabilitet (pingtider) svinger en del?