Avatar billede mullechip Novice
12. marts 2018 - 17:18 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at geninstallere min iMac 2009

Hej
Min iMac fra 2009 er den sidste måneds tid blevet ekstrem langsom. Jeg besluttede mig derfor til at geninstallere til fabriksindstillinger. Jeg har været inde på diverse sider for at se, hvordan det skulle gøres. Jeg har sørget for at alt ligger i iCloud, så der ikke er dokumenter, billeder m.v. tilbage på min mac. Det lykkedes mig at komme ind i diskværktøjet, som jeg havde fået beskrevet, men da jeg derefter går ind i OS mac hjælpeprogrammer og vælger "Geninstaller macOS", får jeg at vide, at "Geninstalleringsserver kan ikke kontaktes". Jeg har forsøgt at ringe til Apple, men de kan ikke hjælpe. Håber virkelig der er nogen herinde, der kan hjælpe. Og jeg er ikke så hardcore, så jeg bliver nødt til at have tingene forklaret temmelig grundigt :). På forhånd mange tak.
mvh Lisbet
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2018 - 18:09 #1
På denne side kan du vælge hvordan.
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Hvilken udgave af MacOS kører du pt? Det har betydning for hvordan og hvilken udgave du kan installere.

Har du behov for flere oplysninger, så kom tilbage.
Avatar billede egonspock Seniormester
12. marts 2018 - 18:52 #2
Hvis din iMac er blevet ekstrem langsom er det mere sandsynligt at din harddisk ikke har det godt længere.

Hvis Geninstalleringsserver ikke kan kontaktes, er det nok fordi internettet ikke fungerer når du starter i recovery mode, som det nok er.
Avatar billede mullechip Novice
12. marts 2018 - 21:55 #3
@ink. Jeg har/havde Sierra. Og jeg har fulgt den vejledning, du henviser til, som jeg også skriver i mit spørgsmål. Det gik galt, da jeg skulle have installere fra nu og ikke kunne få fat i geninstallationsserveren.

@egonspock. Jeg havde adgang til internettet med ethernet. Jeg kan godt komme i recovery mode, men jeg kunne ikke få fat i serveren.
Avatar billede mullechip Novice
12. marts 2018 - 21:57 #4
I øvrigt har jeg haft kontakt til Apple - de kunne ikke hjælpe, men kendte til problemet og henviste til sider som denne, hvor man diskuterer diverse problemstillinger.
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2018 - 22:09 #5
Du kan downloade High Sierra fra App Store, lave en usb og installere fra denne. Har ikke lige detailoplysninger her, men du kan Google det.
Avatar billede mullechip Novice
12. marts 2018 - 22:19 #6
ja, det har jeg også prøvet, men hvordan får jeg mulighed for at installere fra USB. Jeg har forsøgt at vælge den i diskværktøjer, men det eneste, jeg kan derinde er enten af slette den eller køre førstehjælp på den. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg ellers skal få fat i den...
Avatar billede INK Ekspert
13. marts 2018 - 05:45 #7
29. marts 2018 - 01:25 #8
Jeg har aldrig oplevet at apples server var nede, jeg gætter på der er noget helt ande galt. Jeg tror din HDD/SSD er død, eller i hvert fald døende.

Denne guide virker godt, vær opmærksom på at programmet ikke har så god feedback, det tager gerne 5-10m at lave en USB drev, tager du den ud før kan du godt starte fra USB'en men ikke installere fra den.
https://mackabler.dk/blogs/207_Lav-en-MacOS-Sierra-10-12-boot-USB-stik.html

I recovery mode, enten fra USB eller fra den interne disk kan du køre en "første hjælp" på din SSD/HDD, den retter altid et eller andet, men fejler den er der noget galt med SSD/HDD'en.
Og:
Jeg tror du skal køre en hardware test: https://support.apple.com/da-dk/HT201257
Den siger som regel hvad der er galt.
Udskiftning af din SSD/HDD koster normalt ca. 500kr + en ny disk.
29. marts 2018 - 01:27 #9
Glemte at skrive at i recovery mode skal du ind i disk værktøjet for at køre en "første hjælp"  på disken.
Avatar billede mullechip Novice
29. marts 2018 - 07:18 #10
Tusind tak for svaret Anders. Jeg får først mulighed for at kigge på det engang i maj, da jeg opholder mig i udlandet indtil midt maj. Du hører fra mig.
Avatar billede mullechip Novice
17. maj 2018 - 20:17 #11
Hej Anders. Det lyder som om, du har rigtig god forstand på mit problem - desværre noget, jeg ikke selv har. Har du eventuelt mulighed for at hjælpe mig over telefonen mod betaling selvfølgelig??
Avatar billede mullechip Novice
23. maj 2018 - 12:52 #12
Hej alle.
Jeg har stadig problemer med at geninstallere min iMac. Jeg er nu kommet så langt, at jeg har hentet macOS High Sierra 10.13 ned på en ekstern harddisk, som jeg har tilsluttet min iMac.
Når jeg går ind i diskværktøj på min mac, kan jeg se følgende:
Intern - OS X Base System
Ekstern - System_DRV
                Install macOS High Sierra
                macOS High Sierra 10.13 Install Disk - 10.13.4
Diskbilleder - OS X Base System

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre - tør ikke rigtig slette noget af det. Er der nogen, der kan hjælpe - PLEASE
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2018 - 13:12 #13
Hvis du har en fil, der hedder: Installer MacOS High Sierra.app (på den eksterne), så kan du blot køre dette program, og så følge anvisningen. Husk at vælge intern harddisk som mål for installationen.
Avatar billede mullechip Novice
23. maj 2018 - 13:18 #14
Hej. Problemet er at jeg ikke kan få lov at køre installationen. Jeg får at vide, at jeg skal partitionere disken, men det kan jeg ikke få lov til - knappen "Partitionering" er grå. Og når jeg forsøger at klikke på disken, får jeg at vide, at disken ikke bruger GUID-partitionsoversigtstypen. Der står ydermere, at jeg skal bruge diskeværktøjet til at ændre partitionsoversigten og at jeg skal vælge den enhed, der indeholder disken, klikke på knappen Sket og vælge oversiden og derefter klikke på Slet. Men det er så det, jeg ikke får lov til :(
Avatar billede mullechip Novice
23. maj 2018 - 13:20 #15
Beklager lidt slåfejl . Prøver lige igen..
Der står ydermere, at jeg skal bruge diskeværktøjet til at ændre partitionsoversigten og at jeg skal vælge den enhed, der indeholder disken, klikke på knappen Slet og vælge oversigten og derefter klikke på Slet. Men det er så det, jeg ikke får lov til :(
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2018 - 13:25 #16
Hvordan har du startet din iMac? Hvis du har startet den normalt over intern harddisk, så kan du ikke få lov at slette eller formatere!
Du skal starte op fra din eksterne/usb disk ved at holde "alt" nede ved start af iMac, og så vælge usb/ekstern som startdisk.
Derefter kan du med diskværktøj slette den interne harddisk og formatere med MacOS journaled .
Avatar billede mullechip Novice
23. maj 2018 - 13:27 #17
Hej igen INK. Har du eventuelt mulighed for at hjælpe mig over telefonen - mod betaling selvfølgelig??
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2018 - 13:38 #18
Har sendt en privat besked. Det er en gratis tjeneste 😀
Avatar billede mullechip Novice
23. maj 2018 - 14:18 #19
Jeg er ikke så vant til at bruge dette forum - er der noget med, at jeg skal give dig karakterer??