Avatar billede mikerojakes Seniormester
18. marts 2018 - 10:35 Der er 7 kommentarer

Sort skærm

Hej en eller anden Pc ekspert

Jeg har fået et synes jeg selv, usædvanligt problem som jeg aldrig har set før
Bedst som jeg sidder en dag og kigge på filmklip på nettet går skærmen pludselig i sort men har en slags lodrette striber over hele skærmen og så sker der ikke mere - så prøver jeg selvfølgelig lidt af hvert indtil jeg besluttede mig til bare at slukke den på den fysiske knap.
Men da jeg så starter den op igen, så har den pludselig fået et andet udseende - nuvel det er stadig Windows 7 ultimate men farven er ikke helt den samme men er blevet dybere blå hvor den før var lysere blå - meget underligt men jeg prøver at taste min adgangskode og venter på den skal starte op men denne gang forbliver skærmen helt sort og intet mere sker - så prøver jeg igen at "tvangsslukke" på knappe den og da den så går igang igen trykker jeg på fejlsikret tilstand og det kan den sagtens - fra denne tilstand prøver jeg at genstarte den igen og vupti så starter den op på helt normal vis med den rigtige blå farve - den kører den fint i et stykke tid indtil den beslutter sig atter til at gå i sort skærm - men nu har jeg jo erfaring med processen og får den tilbage til normal opstart - men her efter at den gik i sort for tredje gang, kan jeg ikke længere udøve min såkaldt snedige fremgangsmetode - så nu vil den kun starte op i denne mørke blå farve og så ved jeg jo på forhånd at hvis jeg bare logger på så er der ikke andet end sort skærm....... ØV
Mon nogen har en viden om hvad der er sket med computeren eller er der mon nogen som har samme erfaring og har fundet ud af hvad der kan gøres??

Jeg kører som sagt med Windows 7 Ultimate 64bit og maskinen er en Dell Alienware

Håber nogen vil hjælpe - på forhånd tak og hav en god dag
Venligst Mike
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. marts 2018 - 11:38 #1
Jeg kører selv med Windows 7 Ultimate og synes det lyder underligt at din skærm pludselig bliver sort. Jeg har været inde på YouTube og har  fundet noget der måske kan løse dit problem:

https://www.youtube.com/watch?v=BscRyncI95A

ps: min computer er en hjemmebygget stationær med Windows 7 i 64 bit versionen.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
18. marts 2018 - 12:21 #2
Hej Erik
Tak for respons men næ nej så let skal det ikke være for mig - der er ingen reaktion ved cntr alt del det bliver ved at være sort skærm og jeg har heller ikke det lille vindue oppe i højre side som han havde - så desværre ingen ting, andet end nogle gange har jeg blå skærm i stedet for sort så jeg er fortrøstningsfuld måske skal jeg hele farvespektret igennem først og så kan det være at det løser sig selv til sidst :-)
Avatar billede grzona Ekspert
18. marts 2018 - 12:31 #3
ingen løsning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. marts 2018 - 13:40 #4
#2
Du skriver "blå skærm" er det BSOD (Blue Screen Of Death) du dermed mener?

BSOD:

https://ibb.co/dHWHCx

https://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_Sk%C3%A6rm
Avatar billede mikerojakes Seniormester
18. marts 2018 - 13:55 #5
Hej Erik

Nej jeg kender godt dette skærm billede det kan komme op hvis den vil forhindre pc erkender i at crashe så tæller den ned i nogle sekunder. og kommer så tilbage igen - når man starter op vises der et Windows billede hvis man altså ikke selv har valgt et tema til sin opstart og det er dér man logger på men det er også det samme billede bare lidt mørkere..........

Men nu efter vi talte sammen sidst er komputeren kommet igangværende men jeg har måske fundet ud af hvorfor - grunden til at det var anderledes i farven kommer til syne nu hvor jeg har fået den op at køre er alle farver ligesom blevet noget mere blege som om at det kan være grafikkortet som er ved at stå af - det forklarer jo den anderledes blå farve i opstarten, så mon det som er løsningen dog ikke skulle være at jeg skal have dette udskiftet?? eller kan det være noget andet
Avatar billede milter Ekspert
18. marts 2018 - 14:54 #6
#5.

Jeg tror, du har fat i noget rigtigt mht. grafikkortet. Er det en stationær med PCI-grafikkort, eller ...? Du kan checke, hvilket grafikkort, du har, sådan her:

"Du kan se, om du bruger Microsoft Basic-skærmkortet, ved at vælge knappen Start  og derefter i søgefeltet ud for Start skrive dxdiag.exe. Vælg dxdiag.exe på listen over resultater, klik på fanen Skærm, og kig under Enhed på værdien for Navn. Hvis der er mere end én Skærm-fane, skal du kontrollere dem alle."

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026648/windows-microsoft-basic-display-adapter-on-windows-10

Fremgangsmåden i Windows 7 er den samme.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
18. marts 2018 - 15:26 #7
Hej Milter

Nej det kan jeg så ikke mere da skærmen fryser og så er det slut men  jeg tror bare den skal til reparation  og så er den potte ude

Tak for svarene og god dag