Avatar billede christopher21 Juniormester
24. april 2018 - 20:10 Der er 4 kommentarer

VBA hjælp

Jeg har et ark, hvor jeg skal finde, hvor mange bachelor og kandidatstuderende, der er for hvert fakultet.
Jeg har nummeret på hvert fakultet i kolonnen I, hvor numrene er fra 1-5. Så i kolonnen J, står der der om, den pågældende elev er bachelor eller kandidatstuderende. Jeg har brugt koden:
Application.WorksheetFunction.CountIf(Range("J2:J18288"), "Bachelor")
Application.WorksheetFunction.CountIf(Range("J2:J18288"), "Kandidat")
Men den finder kun, hvor mange bachelor og kandidatstuderende der er i alt, og jeg skal finde det for hver fakultet. Hvilken kode kan jeg bruge i VBA til at finde det?
Tak på forhånd
Avatar billede ebea Ekspert
24. april 2018 - 20:52 #1
Hvorfor ikke blot lave det uden VBA, og ordinære Formler! F.eks.:
=TÆL.HVISER($I$2:$I$18288;"1";$J$2:$J$18288;"kandidat")

Og så tilret til det ønskede. Nemt, og enkelt at tilrette.
Avatar billede christopher21 Juniormester
24. april 2018 - 21:07 #2
Det skal desværre være i VBA :/ men tak for hjælpen!
Avatar billede ebea Ekspert
24. april 2018 - 21:10 #3
#2  -  ;-)  Nu kan du jo se koden!
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. april 2018 - 21:40 #4
#2: Der fik du alligevel løsningen :-)

I stedet for 'TÆL.HVIS()' som du bruger i dit eksempel, så benytter du blot 'TÆL.HVISSER()'.

PS: Og, du behøver ikke sætte 'Application' foran, men kan nøjes med:

Worksheetfunction.CountIfs(...)