Avatar billede Michael Lysgård Juniormester
26. april 2018 - 15:41 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

middelfunktion afgrænset til et ikke defineret område

Jeg har behov for, at kunne angive et gennemsnit fra et område, men afgræsne området på baggrund af, om andre celler er udfyldt.

Eksempelvis vil jeg bruge hele kolonne D, da formlen skal indsættes i alle rækker.  Jeg vil dog kun have returneret gennemsnittet for de rækker der befinder sig mellem to udfyldte celler i kolonne C. Hvis kolonne C er udfyldt, vil jeg have returneret gennemsnittet fra rækken under, til ræken over næste gang kolonne C er udfyldt. Ellers skal den returnere "".

Formlen skal skrives i alle rækker, da antallet af tomme rækkker varierer.

Eksempel:

I række 1, kolonne c (C1) er angivet et nummer for en leverance.
I række 2, kolonne e (E2) er angivet et nummer for en del-leverance.
I række 3, kolonne e (E3) er angivet et nummer for en del-leverance.
I række 4, kolonne d (E4) er angivet et nummer for en del-leverance
I række 5, kolonne e (E5) er angivet et nummer for en leverance.
I række 6, kolonne e (E6) er angivet et nummer for en del-leverance.
I række 7, kolonne e (E7) er angivet et nummer for en del-leverance.

I kolonne D er angivet en procentsats for gennemførelsen af delleverancen, i de rækker, hvor der er en delleverance.

Jeg ønsker at angive procentsatsen ud for hele leverancen i kolonne A. Altså gennemsnittet af D2:D4.

Jeg vil dog gerne kunne bruge den samme formel hele vejen ned i mit ark der indeholder 2-300 linjer med leverancer og del-leverancer, som skal summes op.

Jeg har derfor brug for at kunne bruge hele området D:D, i formlen.

Jeg ønsker, at beregningen af gennemsnittet skal beregnes fra første kolonne under den række, hvor kolonne c er udfyldt, til og med den række der er over den række, hvor kolonne c er udfyldt næste gang.

      A              B                C                  D                  E
  Middel %                Leverancenr    Procent  Delleverancenr.
      ?                                1
                                                              100 %        1.1
                                                                33 %        1.2
                                                                  0 %        1.3
      ?                                  2
                                                                50 %        2.1
                                                                25 %        2.2
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2018 - 16:45 #1
Upload venligst en fil til (til Dropbox) med eksempeldata og med eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2018 - 17:48 #3
Avatar billede Michael Lysgård Juniormester
26. april 2018 - 18:01 #4
Fedt!

Hvad betyder stregerne?

=HVIS(ER.TAL(--(VENSTRE(E4;1)));--VENSTRE(E4;1);"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2018 - 18:32 #5
Der er en måde at omdanne en tekststreng til et tal. =VENSTRE(E4;1) giver en tekststreng. Prøv nævnte formel i en tom celle og prøv herefter i en anden tom celle at skrive: =ER.TEKST(x1) hvor x1 er resultatet af =VENSTRE(E4;1).

I stedet for -- (Double Unary Minus) kan du for eksempel gange med 1, altså =VENSTRE(E4;1)*1