Avatar billede Gitte Hammer Novice
14. maj 2018 - 16:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Datoen bliver helt forkert i csv fil på min MAC

Håber der er en her der kan hjælpe med forkerte datoer i CSV fil hentet i Jyske Bank på min MAC.
Den kommer ind med underlige talt i stedet for datoer som jeg skal bruge til regnskabsprogrammet e-conomic, men de skal "bare" ændres.

Når jeg ændre filen som guide-video´en fra e-conomic viser, ændre den sig godt nok, men til en helt anden dato end dags dato. (har også haft forbindelse på chatten med e-conomic, men lige meget hjalp det).

Det er denne guide jeg har fulgt:

http://wiki2.e-conomic.dk/generelt/excel-og-mac#s%C3%A5dan-%C3%A6ndre-du-dato-format-i-din-csv-fil-p%C3%A5-mac

Den dato der konverteres til er 01. 01. 1904 :/ (det er jo et par dage siden ;))
Jeg kan desværre ikke vedhæfte et billede hvor jeg kan vise det.

God varm sommeraften til alle Jer derude :) Gitte
Avatar billede ebea Ekspert
14. maj 2018 - 17:33 #1
Det lyder som om, at dit Excel er sat til at bruge dato 1904 systemet. Det kan du ændre i Excel, under "indstillinger" og "avanceret, og så fjern flueben fra "Brug 1904-datosystem".
Jeg bruger ikke Mac, men regner med at Excel er opsat på samme måde.
Avatar billede Gitte Hammer Novice
14. maj 2018 - 18:30 #2
hmmm, troede lige ...

Jeg kan kun finde et sted i mine indstillinger (har en engelsk version) nemlig udregninger (calculation) hvor date 1904 system er men så mistede jeg fire år :O

Nu er jeg tilbage i 00. 01. 1900 - what to do?
Avatar billede ebea Ekspert
14. maj 2018 - 19:09 #3
Var der sat et flueben ud for 1904 datosystem? Det tyder det jo på, da den satte sin start dato beregning til 01.01.1904. Og da du har ændret (formentlig) til 1900 systemet, som har første startdato 01.01.1900 (og som vises nu), så er det i det "rigtige" datosystem du kører.
Så noget tyder på, at de datoer som du arbejder på, inde i CSV filen, ikke blir' formateret korrekt. Er du sikekr på, at når du markerer hele rækken med datoer, at du så vælger den korrekte dato formatering.
Alternativ, kunne du jo prøve, at kopiere hele kolonnen med datoer, ind i en separat Excel fil, og uploade den, så der kan ses hvad det er for tal du har.
Brug evt.  www.dropbox.com    Det er gratis!
Avatar billede Gitte Hammer Novice
14. maj 2018 - 19:34 #4
Altså jeg har taget fluebenet af 1904 systemet og der er ikke rigtigt andres steder jeg kan tage flueben.

Ifølge e-conomic skal det være dd. mm. yyyy og der er ligesom kun en af den og det er den samme som de viser i deres video så.

Jeg har Dropbox, men er ikke helt klar over hvor jeg skal ligge Excel filen du taler om hen, så derfor har jeg kopieret den første kolonne her, håber jeg har forstået det rigtigt :)

Dato

Og kolonne to her:
Valør
Avatar billede ebea Ekspert
14. maj 2018 - 19:53 #5
#4  -  Du kan uploade, ved at placere filen i din Dropbox, og så derfra, kopiere det Link som automatisk oprettes (og smide herinde), når du putter den i din Dropbox mappe.
Men umiddelbart, så ligner dine tal, mere klokkeslæt, end datoer. Prøv at gange dem med 24
Avatar billede Gitte Hammer Novice
14. maj 2018 - 21:09 #6
Tror jeg er for ringe til Excel :/ for jeg aner ikke hvad det betyder at gange med 24
Hvis du er ved at være træt af min manglende viden er det helt ok :)

men her er et link til en test jeg har lavet, det kan jeg dog finde ud af (tror jeg nok ;))

https://www.dropbox.com/home/Public?preview=TEST.xlsx
Avatar billede ebea Ekspert
14. maj 2018 - 21:40 #7
#6  -  Har sendt dig en privat besked (tror det er lidt nemmere) ;-)
Avatar billede Gitte Hammer Novice
14. maj 2018 - 22:58 #8
Har fundet ud af (via ebea, tak for det :)) at jeg ikke skal åbne filen der hentes i banken i Excel, men importerer den direkte i e-conomic for så virker det. Ved desværre ikke hvorfor mit Excel program gør, men pyt ...