Avatar billede kris75 Mester
23. maj 2018 - 10:59 Der er 13 kommentarer

Løsning til skærm med rgb stik.

Hej
Jeg søger en konverter/adaptor kabel der skal bruges til en skærm der bruges til et bremserullefelt hos en mekaniker. Udgangen af rullefeltet er et RGB 9 pins hun stik og indgangen på skærmen er et VGA 15 pins han. Hvor finder jeg sådan et og er det bare lige til at sætte på og så virker det?
Rullefeltet er af ældre dato og fungerer fint, men skal bare have ny skærm og de findes jo ikke mere med RGB indgang ;-)
Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.
Kris
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2018 - 11:10 #1
En monitor med RGB indgang er som regel i den halvdyre ende...

Jeg ville nok i stedet kigge i retning af Bilka eller Elgiganten, efter et lille TV-apperat. Disse har som regel stadig muligheden for at læse et RGB signal, evt. via SCART indgangen...
Avatar billede kris75 Mester
23. maj 2018 - 11:20 #2
Ok, er det ikke muligt at smide en adapter på istedet og bruge en ganske almindelig skærm?
Avatar billede kris75 Mester
23. maj 2018 - 11:21 #3
Til vga? :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2018 - 14:04 #4
hvis du kigger på denne link, findes der en forklaring at rgb db til vga adapter/kabler ikke det samme:
http://www.ambery.com/db9todbadca.html
(er på engelsk)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2018 - 14:06 #5
kan ellers købes på feks amazon:
http://www.ambery.com/db9todbadca.html
Avatar billede kris75 Mester
23. maj 2018 - 15:02 #6
Ok, så det tyder på at jeg skal have mig en konverter :-) Tror du det virker?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2018 - 20:11 #7
De link der er lagt, er til noget helt andet. CGA var PC´ens forgænger for VGA - begrænset til 4 monokrome toner (så vidt jeg husker). I en mellemliggende periode var det EGA (16 farver) der var dominerende...

Men det har intet med RGB/Composit datasignalet at gøre.

HVIS du skal ud i en converter, skal du nok finde den på eks. https://www.av-cables.dk/composite-converter/

HUSK at tjekke at det er den rette vej den konverterer... - altså Composit TIL VGA/HDMI
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2018 - 07:06 #8
I #1 beskrives det som en rgb 9 pin - som ikke har noget med composit at gøre - kan dog være jeg har misforstået noget?

Kris75 - måske kan du prøve at kontakte leverandøren af dit rullefelt - det kan være de ved det, eller i hvert fald hvad der skal til?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. maj 2018 - 07:19 #9
Du har da helt ret - det er vist mig der har været alt for hurtig til at læse "RGB", og tænke komposite.

Er det vitterligt den gamle CGA standard, har jeg ingen anelse om hvordan man får sådan et signal ud i dag - vi er jo tilbage i årgang midt-slut 80´erne så :-D

Og så er det spørgsmålet, om der er leverandører til sådan et rullefelt i dag...

Under alle omstændigheder er svaret altså ikke nødvendigvis ligetil, uden at der kommer flere oplysninger frem...
Avatar billede kris75 Mester
24. maj 2018 - 09:39 #10
Tak for jeres tid indtil videre.
Ja, rullefeltet er fra 80´erne. En af de ansatte her mener dog at det faktisk kan være fra start 80´erne. Så jeg vil mene at det sagtens kan være den omtalte gamle CGA standart.
Udgangs stikket i maskinen er som sagt et RGB 9 pin.
Virksomheden eksisterer desværre ikke mere, så der vil der ikke være hjælp at hente.Det hed K. K. service og lå på Borgergade 16, Sall, 8450 Hammel. Tlf. 86965287. Håber der findes en løsning, da et nyt rullefelt koster 100.000kr og det jo sådan set kun er skærmen der ikke virker.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. maj 2018 - 10:05 #11
Så er jeg ude hvor jeg ikke ved noget om teknologien bag - så vidt jeg ved er der stor forskel på CGA og VGA på det tekniske plan, så jeg ville tro der skulle noget aktiv konvertering af signalet til.

Omvendt ser det ud til at man kan skaffe konverteringskabler: https://www.ebay.com/itm/RGB-DB-9-pIn-D-sub-15-pin-Adapter-Cable-Legacy-RGB-Devices-/121284109494

Det er bare ikke til at vide om det er nok... det er det næppe når man læser: https://www.electro-tech-online.com/threads/quick-help-with-converting-monochrome-crt-db9-to-lcd-db15-signal.143543/

Her er de inde på opløsningen og frekvensen på signalet...

Jeg tror desværre ikke jeg er til mere hjælp.
Avatar billede kris75 Mester
24. maj 2018 - 10:24 #12
Ja, det ser noget indviklet ud. Men stor tak for din tid og hjælp.
Håber der er en anden der kan hjælpe yderligere. :-)
Avatar billede kris75 Mester
24. maj 2018 - 11:47 #13
Nu har jeg bestilt bestilt kablet, det er et forsøg værd...