Avatar billede dbg Juniormester
23. maj 2018 - 19:46 Der er 6 kommentarer

url med eller uden www præfik

Jeg er ved at lave et wordpress multisite og har valgt at websteder i mit WordPress netværk skal bruge underdomæner.

I den forbindelse vil jeg fjerne www præfikset i mit webstedsurl før jeg går videre (så underdomænerne ser således ud: underside.hovedside.dk istedet for: underside.www.hovedside.dk)

Men har det nogen negative bivirkninger hvis jeg fjerner www præfik?
Jeg har læst dette indlæg hvor de advarer mod at gørre det: https://stackoverflow.com/questions/486621/when-should-one-use-a-www-subdomain

Og der står f.eks. dette:
First it means that any user you're giving cookies to will send those cookies back with requests that match the domain. So even if you have a subdomain, images.example.com, the example.com cookie will always be sent with requests to that domain. This creates overhead that wouldn't exist if you had made www.example.com the authoritative name. Of course you can use a CDN, but that depends on your resources.

Also, you then don't have the ability to set a cross-subdomain cookie. This seems evident, but this means allowing authenticated users to move between your subdomains is more of a technical challenge.

Men jeg forstår ikke helt hvad det betyder. Det er noget med cookies, men mere forstår jeg ikke.
Nogen der kan forklare mig om det er dumt at fjerne www præfik og i så fald hvorfor?
Wordpress multisitet skal bruges til at lave helt seperate hjemmesider som intet har med hindanden at gøre, og det skal selvfølgelig være muligt at bruge cookies osv. på normal vis på hver enkelt side.

på forhånd tak for hjælpen
Avatar billede Slater Ekspert
23. maj 2018 - 20:28 #1
Det er intet problem at gøre det, og helt op til dig.

Det de snakker om i den tråd er nogle mikroskopiske hastighedsoptimeringer, som måske har en indflydelse hvis du har 100 subdomæner og millioner af besøgende om måneden - men for dig, fuldstændig ligegyldigt.

Naturligvis er det bedst at understøtte begge, så uanset om brugeren skriver adressen med eller uden www, bliver de sendt det rigtige sted hen. Men hvilken der er canonical - det "rigtige" domæne - skal du bare vælge selv uden bekymringer.
Avatar billede dbg Juniormester
23. maj 2018 - 23:39 #2
min plan med wordpress multisitet er at jeg vil starte en virksomhed hvor jeg laver hjemmesider for andre og så kommer de til at lægge på samme wordpress multisite alle sammen så jeg nemt kan vedligeholde dem osv.
så det kan sagtens komme over 100 subdomæner og millionere af besøgende om måneden.
er det så stadig ikke noget problem?
Avatar billede Slater Ekspert
24. maj 2018 - 09:01 #3
I så fald, måske - men stadig ikke noget stort problem.

"Problemet" med cookies, de omtaler, er, at hvis du sætter en cookie på dit hoveddomæne, er den automatisk delt på alle subdomæner - det er bare sådan cookies fungerer. Sætter du en på www.test.dk, så gælder den kun for www.test.dk - men sætter du den på test.dk, så gælder den både for test.dk, www.test.dk, andetsubdomaene.test.dk osv. Det er ligegyldigt om subdomænet er www eller noget andet.

Dvs. hvis du har en simpel webside der fylder 100 KB, og du har noget cookie-data der fylder 1 KB, så bliver siden altså 1% tungere at downloade hver gang, fordi cookie-data sendes med i hver hentning af siden og alle ressourcer.

Det er uundgåeligt på samme domæne, og det er også sådan cookies skal fungere - men sætter du en cookie på hoveddomænet uden www, så bliver disse cookies også downloadet på alle subdomæner, selvom de ikke skal bruge det til noget. Derfor bliver de også måske 1% tungere at hente hver gang.

1% er endda et højt gæt - og for langt de fleste mennesker er det komplet ligegyldigt. Men det er stadig unødvendigt og kan altså fjernes ved at bruge www som canonical. Eller et andet subdomæne - navnet er komplet ligegyldigt.
Men hvis du slet ikke bruger cookies på hoveddomænet, er dette irrelevant.
Avatar billede dbg Juniormester
24. maj 2018 - 15:31 #4
okay det giver bedre menning nu.

hvad mener de så med det der står i dette indlæg?:
https://serverfault.com/questions/408017/why-does-heroku-warn-against-naked-domain-names

der står noget med at et "naked domain" (domæne uden www) ikke kan have en CNAME record og det resulterer i nedsat skalerbarhed men jeg forstår ikke helt hvorfor.
Avatar billede dbg Juniormester
24. maj 2018 - 15:32 #5
der står også noget om det her:
https://www.yes-www.org/why-use-www/
Avatar billede dbg Juniormester
26. maj 2018 - 20:38 #6
Jeg har fjernet www præfikset i felterne "WordPress-adresse (URL)" og "Webstedsadresse (URL)" som findes under Generelle indstillinger i wordpress kontrolpanel.
Behøver jeg at gøre andet?

skal jeg se i .htaccess filen om den redirecter 301 eller hvordan ved jeg at det hele er som det skal være?