Avatar billede Steinbeck Mester
28. maj 2018 - 14:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvis tæl.hvis problematik

Hej,

Jeg er ved at sammensætte en rapport af to forskellige ODBC forespørgsler.
Begge forespørgsler skal stå som rådata og der skal dermed ikke laves formler i disse.
I den ene tabel har jeg en kolonne med varenumre. Her vil jeg gerne vise summen af dem i et andet ark. Uden at lave en pivottabel.
Udfordringen er at nummeret går igen i flere rækker og jeg vil kun have det stående en gang i min rapport, derfor kan jeg ikke bare bruge en direkte cellereference til tabellen.
Jeg forestillede mig at kunne lave en hvis tæl.hvis formel der skulle se sådan ud:

=HVIS(TÆL.HVIS(A:A;Tabel1!C3)<1;Tabel1!C3;Tabel1!C4)

Dette fordi jeg ville gå videre til næste nummer i min tabel, hvis nummeret fremkom 1 gang eller mere i kolonne A. Men den skal jo ikke kun gå videre til næste. Den skal videre til næste i tabellen som ikke alerede er i kolonne A.

Jeg håber at det giver mening.
Avatar billede anedi Ekspert
28. maj 2018 - 15:28 #1
Prøv denne matrixformel, i celle A2. Evaluer ved at holde CTRL + SHIFT nede inden du trykker ENTER, så der kommer Tuborg klammer om udtrykket. Træk herefter ned:
=INDEX(Tabel1!$C$3:$C$16;MATCH(0;COUNTIF($A$1:A1;Tabel1!$C$3:$C$16);0))

Vh
Anedi
Avatar billede Steinbeck Mester
29. maj 2018 - 08:34 #2
Fedt. Det virker. tak.

Har ikke den store rutine i indeks. Men det kunne være at man skulle lære lidt mere om det.
Avatar billede Steinbeck Mester
29. maj 2018 - 08:43 #3
Kan man lave en hvis funktion i denne?

jeg vil gerne sige at hvis ovenstående er fejl eller 0 så skal den lade cellen være blank.
Størrelsen på mine tabeller varierer nemlig fra uge til uge.