Avatar billede AOlsen Juniormester
04. juni 2018 - 22:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Datetime

I en CSV fil findes følgende dato "2050-12-31".

Når jeg læser datoen fra min udviklingsmaskine med følgende kode

// public DateTime? EndDate { get; set; }

if (!string.IsNullOrEmpty(splitString[++curCol])) row.EndDate = Convert.ToDateTime(splitString[curCol]);

og bagefter skriver den til Excel med følgende kode
ws.Cells[curRow, ++curCol].Value = endDate.Value.ToShortDateString();

så vises datoen korrekt.

Når datoen læses fra en server, der kører samme kode, så ender værdien 31-12-1950 i Excel arket.

Jeg har forsøgt at skrifte tastatur til EN i stedet for DA på min maskine (nede ved klokken), Men jeg kan ikke frembringe den skæve dato i Excel.

Jeg tænker det må være noget med localisation og dato formatet på serveren? Kan  nogen forklare, hvad der går galt og hvorfor man lige ender på år en dato i år 1950? (Kan se, at Datetime.Minvaulue er 1/1/0001)
Avatar billede Syska Mester
04. juni 2018 - 23:17 #1
Jeg kan ikke forklare det du ser ...

Men du kunne prøve: DateTime.ParseExact("2050-12-31", "yyyy-MM-dd", CultureInfo.InvariantCulture)

Så burde det virke lige meget hvad Culture du har sat ... ( PS. det har intet med dit keyboard at gøre ...

Du kan se hvad Culture du er på:
CultureInfo.CurrentCulture // da-DK
og
CultureInfo.CurrentUICulture // en-US

Jeg kører lidt en blanding :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2018 - 03:55 #2
Fejlen kan vist kun opstaa paa en maade.

Et sted bliver der brugt 2 cifret aar d.v.s. 50 og din PC og server har forskellig cutoff date, saa din PC laver 50->2050 mens server laver 50->1950.

Hvis fejlen opstaar fordi der er et 2 cifret aar i CSV filen, saa skal det nok fixes inden parsning. Syska's kode er god fordi den vil give en fejl i dette tilfaelde.

Hvis fejlen opstaar fordi .ToShortDateString giver et 2 cifret aar p.g.a. noget snavs i konfiguration, saa skal den erstattes af en .ToString med et eksplicit format som sikrer altid 4 cifret aar.
Avatar billede AOlsen Juniormester
06. juni 2018 - 13:14 #3
Tak for kommentarer begge 2.

Arne_v:
Tak for uddybningen. Det er super brugbart. Jeg har ikke søgt videre efter den omtalte cutoff date setting, men udfra din forklaring giver det god mening, at det er en 2 cifret håndtering af år på serveren, der påvirker læse-skrive rutinen.

Jeg har implementeret en datetime tilgang a la Syska's forslag.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2018 - 18:26 #4
Et eksempel:

using System;
using System.Globalization;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            CultureInfo ci = (CultureInfo)CultureInfo.CurrentCulture.Clone();
            string s = "18-06-06";
            DateTime dt1 = DateTime.ParseExact(s, "yy-MM-dd", ci);
            Console.WriteLine(dt1.Year);
            ci.Calendar.TwoDigitYearMax = 2017;
            DateTime dt2 = DateTime.ParseExact(s, "yy-MM-dd", ci);
            Console.WriteLine(dt2.Year);
            Console.ReadKey();
        }

skriver: