Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 11:42 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Betinget formatering hvis kolonneværdi er lig med anden kolonneværdi

Jeg arbejder i sommerhusbranchen og har i den forbindelse oprettet et regneark over samtlige sommerhusadresser i nær området. Jeg har desuden et andet regneark med en oversigt over alle de feriehuse vi i forvejen udlejer.

Er der en måde hvorpå jeg på tværs af de to dokumenter kan lave en betinget formatering i det første dokument der automatisk overstreger alle de husadresser vi allerede udlejer? Altså eks. hvis der er et match i kolonne A1, dokument 1 på kolonne B1, dokument 2 skal alle disse overstreges?
Avatar billede finb Ekspert
17. juli 2018 - 12:10 #1
Lav det i 1 dokument,
opret en kolonne, hvor du afkrydser "sommerhus"
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 12:23 #2
Listen over vores aktive feriehus vil jo konstant ændre sig, så hele idéen bag en betinget formatering er løbende at holde listen med alle huse opdateret.

Fremfor en automatisering virker din løsning måske lidt "målbo-agtig" Fin, men tak alligevel ;o)
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2018 - 12:23 #3
Du kan lave det i betinget formatering! Vælg at bruge en formel i betinget formatering, og indsæt nedenstående formel i kolonne A på Ark1, og træk den ned så langt du behøver, og vælg så den formatering du ønsker (farver, eller tekst).
=HVIS('Ark2'!$B1:$B30="udlejet";SAND)
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 12:28 #4
Jeg tror vi er på rette spor ebea, men om muligt vil jeg gerne lave en hvis-funktion der sammenholder alle adresser i dokument 1 med alle adresser i dokument to og på den måde fremhæver alle match imellem de to med eksempelvis med en overstregning i dokument 1.

Har prøvet en simpel =HVIS(xx=xx) formel på tværs af de to dokumenter, men den melder bare fejl.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2018 - 12:41 #5
#4  -  Det er jo også det at formlen gør i eksemplet! Her har jeg blot brugt ordet "udlejet". Hvis der er et match, returnerer formlen udtrykket SAND, og din betingelse er opfyldt, for at lave formateringen, som jeg skrev.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2018 - 12:44 #6
#4 - Som en lille tilføjelse til det jeg skrev i #5. Jeg gik jo ud fra det du skrev, at det var "udlejet" som var betingelsen! Det kan jo bruges ud for alle adresser. Men hvis det er individuelle adresser, er det jo noget helt andet ;-)
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 12:55 #7
Der er nemlig lige der humlen ligger ;o)

De to dokumenter har hver en kolonne der oplyser de individuelle adresser på de forskellige hustande. Derudover er der i arkene selvefølgelig også flere data, men lige i dette eksempel er jeg bare interesseret i at fremhæve match i netop de to kolonner med adresser.

Altså: Hvis en eller flere af adresserne i eks. kolonne A1 i dokument 1 er lig med en af adresserne i kolonne B1 i dokument 2 skal de fremhæves i dokument 1.

Der er jo naturligvis også funktionen dubletter, men kan ikke lige vride min hjerne om hvordan jeg skal få det til at virke :o)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. juli 2018 - 13:11 #8
Prøv
Betinget formatering --> Brug en formel............
=LOPSLAG(A1;'Ark2'!B:B;1;FALSK)
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2018 - 13:18 #9
#7  -  Så brug som Morten foreslår, LOPSLAG, og tilret B:B til at passe til din kolonnelængde, og husk at bruge B$1:B$500 dollartegn som vist, ellers passer din formatering ikke rigtig, hvis du bruger farve!
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 13:50 #10
Beklager at jeg er lidt tung at danse med, men ville formlen i så fald se nogenlunde sådan her ud?

=LOPSLAG(A1;'Ark1'!'[Dokument 2]Ark1'!$B$2:$B$400;1;FALSK)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. juli 2018 - 14:13 #11
Når Dokument 2 er åben, jo

=LOPSLAG(A1;'[Dokument 2.xlsx]Ark1'!$B$2:$B$400;1;FALSK)

Jeg ville foretrække at have dem i samme dokument på hver sin fane.

Når Dokument 2 er lukket kan formlen se sådan ud:

=LOPSLAG(A1;'C:\Users\store-morten\Desktop\[Dokument 2.xlsx]Ark1'!$B$2:$B$400;1;FALSK)
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2018 - 14:18 #12
#10  -  Det er i orden (det med at danse).
Der er blot det problem, at du ikke kan bruge Betinget formatering, imellem mapper (filer).
Så det skal ske imellem Ark'ene i den enkelte mappe!
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 14:33 #13
Nåh for hulan!:o)

Jeg har nu forsøgt at hive alle adresser fra dokument 2 over i dokument 1 og ganske enkelt lavet en fane kaldet "Data".

Min formel er nu noget mere simpel og ser således ud:

=LOPSLAG(A1;Data!$C$1:$C$399;1;FALSK)

Jeg ved med sikkerhed at der er en hel del match, men systemet markerer dem forsat ikke. Jeg har forsøgt med forskellige farver og typografier, men lige lidt hjælper det.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. juli 2018 - 15:15 #14
Du kan prøve at sætte formlen i regnearket.

Højre-klik på B og vælg: Indsæt (kan slettes senere)
B1: =LOPSLAG(A1;Data!$C$1:$C$399;1;FALSK) og fyld ned.

Så vil den skrive adresse eller #I/T
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 15:30 #15
Det virker efter hensigten når jeg indsætter formlen i selve regnearket, Excel vil bare ikke godtage formlen i en betinget formatering :o)

Men vi er bestemt på det rette spor ;o)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. juli 2018 - 15:37 #16
Virker hos mig
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2018 - 15:42 #17
#15 - Jeg har desværre ikke så meget tid! Så hvis ikke du får løst problemet, så prøv at uploade en kopi af dit Ark (så jeg, eller andre ikke skal kommentere en masse svar), men kan forholde sig til ét Ark, eller problem ;-)
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. juli 2018 - 15:45 #18
Jeg må bare bakse videre med det. Det er helt sikkert LOPSLAG der skal bruges, så jeg markerer problemet som løst og så siger jeg ellers tusind tak for hjælpen :o)

Hvis det forsat driller må jeg prøve på ny og uploade en kopi som du forslår ebea.

Forsat god dag :o)