Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 09:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Søg på tekst og returner værdi i opslag

Hej igen,

Jeg prøver lige at omformulere mit spørgsmål, da jeg endnu ikke har modtaget et brugbart svar.

Link til fil: https://www.dropbox.com/s/b4zjwtp24ob0f3i/Bank.xlsx?dl=0

Sagen er den, at jeg vil have at den skal returnere kontonummeret i kolonne B, som fremgår af søgekriterierne.

Jeg har leget med LOPSLAG"*"&&"*" - men den virker ikke her.

Derudover har jeg forsøgt med FIND(ELLER - men heller ikke lykkedes med den. Og hvis den gjorde, ville den være alt for omsonst at vedligeholde, når der kommer flere kriterier.

Har i en løsning, som er til at vedligeholde? Vi skal nemlig nemt kunne tilføje nogle flere søge kriterier.

Kæmpe tak til den der løser den - jeg drømmer om den om natten altså! :)

/Jacob
Avatar billede ebea Ekspert
18. juli 2018 - 09:45 #1
HVAD er det du skal søge? I dit eks. fremgår det ikke hvad det er du søger, kun at du vil returnere et kontonummer!
Så definer det lidt klarere hvad det er for tekst du søger!
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 09:58 #2
Hej ebea,

Kolonne A er den posteringstekst der kommer fra banken. Det er et udtræk jeg har hentet fra banken.

Jeg ønsker, at så mange poster på banken som muligt, får tildelt det kontonummer der fremgår i kolonne E, i så fald teksten fra bankudtoget findes i søgekriterierne i kolonne D.

F.eks. den første posteringstekst "Dataløn - lønninger", skal returnere kontonummer 2000 i kolonne B, da ordet "Dataløn" som er defineret i kolonne D, findes i kolonne A.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juli 2018 - 10:00 #3
Jeg tror at jeg har "fanget" hvad du søger! Prøv at kigge i eks. i linket! Tilpas til eget brug.
https://www.dropbox.com/s/gzzyvgxfh6rfg2u/Banknummer.xlsx?dl=0
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 10:08 #4
Søgekriterierne er nu væk og posteringsteksten er ændret?
Avatar billede ebea Ekspert
18. juli 2018 - 10:21 #5
#4  -  Så er jeg nødt til at henvise til #1 - Det i #4 gir' jo ikke rigtig mening, i forhold til dit uploadede eks.!
I dit eks. angiver du i din formel, nogle områder som intet indeholder! Du fortæller desuden at du vil bruge de søgeord som er angivet i kolonne D.
Og da du så har angivet i kolonne A, at det er området med tekst som kan indeholde dit søgeord, så omplacerede jeg dine søgeord, til at være indeholdt i den tekst!
Det gav for mig mening, og ikke det som du selv har angivet!
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 10:47 #6
Prøver igen så - den kan være svær at forklare kan jeg se.

https://www.dropbox.com/s/b4zjwtp24ob0f3i/Bank.xlsx?dl=0

1. Kolonne A viser tekst direkte fra banken.
2. Kolonne D viser hvilken tekst der skal søges efter på banken i kolonne A.
3. HVIS teksten i kolonne D findes i kolonne A, skal den returnere det kontonummer der står i Kolonne E til Kolonne B.
4. F.eks. søg efter "Dataløn" i Kolonne A. "Dataløn" bliver her fundet i celle A6, A11, A14 og A15. Derefter returnerer den værdien 2000 i celle B6, fordi den fremgår i celle E6 ud fra "Dataløn".

Ser det som et LOPSLAG med en twist, da teksten ikke er helt præcis magen til.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juli 2018 - 11:12 #7
Jeg er ikke sikker på, om jeg helt forstår din opstilling, kontra det du tidligere har skrevet! Men her er en anden mulighed, kontra dit oplæg!
https://www.dropbox.com/s/6zq2oz6zhm6msrl/Bank%20%282%29.xlsx?dl=0
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 11:57 #8
Jeg må se mig tabt på denne her tråd ..
Avatar billede ebea Ekspert
18. juli 2018 - 12:07 #9
#8  -  Det bedste ville jo være, at du uploadede dit ark, med NØJAGTIG det du har stående. Så ville det være nemmere at forholde sig til. At du blot skriver tænkte eksempler, som alligevel ikke svarer til dit eget ark, er jo kun til at forvirre yderligere, og spild af tid!
Jeg kiggede tilbage, på dit oprindelige spørgsmål, og kunne se der, at Dan Elgaard også har forsøgt at hjælpe dig! Så problemet er jo nok relateret til de eksempler du uploader, og ikke til dit faktiske problem som sådan.

Derfor som skrevet først i dette indlæg, kom med en nøjagtig kopi af dit Ark; så er jeg sikker på at det kan løses!
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 12:11 #10
Jeg har leget lidt med din formel, men den returnerer forkert værdi i celle B9 og B10? Vi er måske henne i noget her.

https://www.dropbox.com/s/6m4hs4jkno1gzmn/Bank%20%282%29.xlsx?dl=0
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 12:12 #11
Glem ovenstående delle reference - der er flere værdier der ikke er korrekt.
Men filen giver måske en bedre indikation af hvor jeg vil hen
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2018 - 12:49 #12
Må det være en Makro?
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 12:51 #13
#12 - Fint med en Makro :)
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2018 - 12:56 #14
Prøv med:
Sub SætKontoNr()
    Dim FindTxt As String

    For Each Txt In Range("D6:D12").Cells
        FindTxt = Txt
        For Each c In Range("A6:A21").Cells
            If InStr(1, c.Value, FindTxt) > 0 Then
                c.Offset(0, 1).Value = Txt.Offset(0, 1).Value
            End If
        Next c
    Next Txt

End Sub

Dine Opslagsord skal tilrettes:
Kiosk = kiosk
DK  -  kort = DK  -  kortindbetalinger
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juli 2018 - 13:08 #15
En anden mulighed er at downloade (gratis) og bruge Fuzzy Lookup ad-inn fra Microsoft

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 13:41 #16
Store-morten løste den til UG kryds og slange - tak!
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2018 - 13:42 #17
Velbekomme
Avatar billede jljohannsen Novice
18. juli 2018 - 13:44 #18
Har du evt. en lille ide til at den er både søger i store og små bagstaver? Altså så den finder kiosk, selvom der står Kiosk?