Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 13:10 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kræver administrators rettigheder.

Windows 8.1 Der er kun mig som er bruger, og jeg står som administrator.
Når jeg flytter data fra en mappe til en anden, kommer der en besked om, at det kræver administrators rettigheder. Der er så mulighed for at trykke på fortsæt. Gør jeg det, flyttes data uden problemer. Men det giver jo ingen mening, når hvem som helst bare kan trykke på fortsæt. Så det vil jeg gerne være fri for. Har nogen en ide?
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 13:15 #1
du skal slå UAC fra (user account control) - det bør ligge et eller andet sted i indstillinger - sikkerhedsindstillinger ville jeg gætte på... har dog ikke nogen win 8.1 til at se/teste

Hvis ikke du var administrator kan du godt klikke på "fortsat alligevel" - der ville bare ikke ske noget :)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 13:26 #2
UAC har jeg sat i bund igen i dag  (under søg) windows sætter den selv til en gang i mellem. Du skriver, at hvis man trykker på fortsæt, uden at være administrator, så sker der ikke noget, men det giver da slet ingen mening. Windows er mærkelig :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juli 2018 - 13:34 #3
Selvfølgelig sker der noget - du vil i så fald blive afkrævet brugernavn og password til en administrator, og kan du ikke oplyse det, sker der ikke mere :-)

Det giver helt fin mening for mig... - men folk har en gang imellem svært ved at se den store sammenhæng, og derved meningen ;-)

Det sker, fordi en af mapperne du kopierer fra/til ligger i et systemområde - eks. c:\program files\xxx - her er det ikke meningen at brugere skal til at kopiere data fra, og det gør windows dig opmærksom på på denne måde. Hellere det, end at et skjult virusscript havde adgang til at kopiere data rundt sådanne steder, uden at du fik det at vide.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 13:35 #4
Jeg har lige prøvet at sætte UAC til tops, og flytte noget, det var ikke noget problem.
Men det er der måske med andre typer data? Jeg må vente og se.
Foreløbig tak  for dit indslag :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 13:44 #5
#3 Ja jeg har svært ved at se den store sammenhæng, for windows kan jo ikke vide hvem det er som trykker på fortsæt :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juli 2018 - 14:00 #6
Windows er ret sikker på det er dig som bruger, der trykker på knappen. Det har et script ikke mulighed for, netop fordi Windows standser op i "sandkasse" (konsol) input.  Læg mærke til at resten af skærmen fader til grå, mens Windows venter på fysisk input. Svarer du ikke inden for ca. 30 sekunder, annulleres forespørgslen og handlingen.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 14:13 #7
Hvordan kan windows være sikker på det? En anden kan jo bruge min computer, og hvis computeren bliver stjålet, er der vel intet til hinder for, at tyven trykker på fortsæt.
Men jeg er da glad for at få en forklaring, selv om jeg ikke kan følge den. :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juli 2018 - 14:34 #8
Som sagt - det er ikke en tyveribeskyttelse, men en beskyttelse mod scripts/uautoriserede programmer. Så Windows behøver ikke at se om du er dig - den antager du passer på det fysiske setup - så tager den sig af det logiske ;-)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 15:07 #9
Tyveribeskyttelse, nej sådan var det nu heller ikke ment. Det var bare et eksempel på, at den foranstaltning ikke beskytter mod (mis) brug, og netop derfor mangler logik. Men jeg kan forstå, at den bare hører til windows, så det må jeg bare tage til efterretning :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 15:08 #10
I skal begge have tak for jeres indlæg. 😊
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2018 - 08:57 #11
Som standard bør du heller ikke bruge Computeren som administrator - du bør oprette en bruger med bruger-rettigheder, og når du så skal installere noget, vil UAC spørger efter admin-rettigheder som du så skal give.
Hvis du vil undgå det helt, kan du åbne "min computer" og giv dig selv fuld adgang til C-drevet samt alle underlige mapper (tildel brugere fuld adgang) - så bør den ikke længere spørger efter admin-koden når du kopierer filer
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2018 - 00:38 #12
Jeg ser først dit indlæg nu, fordi Thunderbird ikke giver mig besked.
Jeg har kørt som administrator i alle de mange år, jeg har kørt Windows, og det har aldrig givet mig problemer. Jeg har slået UAC fra, fordi den spøger om jeg vil give tilladelse til at bruge programmer, jeg har brugt i årevis, det er for meget.
Men tak for dine råd. 😊