Avatar billede twinb Novice
01. august 2018 - 08:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tager 5+ min at gemme en fil

Hej, jeg har udarbejdet en række af Excel dashboards (1 Excelfil pr. dashboard), som alle trækker data fra en og samme Excelfil primært via flere hundrede sum.hviser formler og nogle få pivottabeller. Både dashboard og datafil skal være åbne, når dashboard skal opdateres pga. sum.hviser formlerne (kan vidst nok ændres ved at bruge sum.produkt men har jeg ikke forsøgt med).
Problemet er, at det tager ca. 7 minutter at gemme et dashboard, når både dashboard og datafil er åben. Laver jeg ændringer i dashboard, derefter lukker datafilen og til sidst gemmer dashboardet tager det kun få sekunder at gemme. Til gengæld tager det så ca. 4 minutter at lukke datafilen selvom der ikke blev foretaget ændringer i denne, så uansat hvad jeg gør, tager det lang tid. Et dashboard fylder ca. 3 MB og datafil knap 7 MB.

Jeg har søgt på diverse fora, forsøgt at åbne Excel i fejlsikret tilstand og lukke unødvendige tilføjelsesprogrammer, gemme på C-drev i stedet for netværksdrev mv., men intet har hjulpet. Genberegner Excel dashboardet når det gemmes eller hvad sker der og kan jeg gøre noget ved det ud over måske at ændre fuldstændig på opsætningen mellem dashboard og datafil (f.eks. ved at køre data over i en database eller anvende Power BI)?

Anvender Office 2016 og Windows 7 Enterprise og har mine filer på et netværksdrev som standard.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. august 2018 - 09:22 #1
Hvis du har mulighed for at dele filerne (eventuelt via personlig besked) vil jeg godt kigge på det uden at love, at jeg kan gøre noget ved det.
Avatar billede twinb Novice
01. august 2018 - 09:39 #2
Det vil være fedt, hvis du gider det, men vil helst undgå at skulle sende filerne (de skal i hvert fald renses for data først). Ser lige om nogen har et umiddelbart bud på en løsning først og er der ikke det renser jeg filerne og sender til dig.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. august 2018 - 12:54 #3
Prøv, at slå automatisk beregning fra, og se, om det stadig tager lang tid, at gemme...
Avatar billede twinb Novice
01. august 2018 - 13:19 #4
Tak for forslaget Dan. Det har jeg allerede prøvet og uden resultat desværre.
Avatar billede twinb Novice
02. august 2018 - 08:13 #5
Lige en opfølgning på denne til eventuelle andre brugere, der måtte komme til at opleve det samme. xl-Enthusiast fandt noget "snavs" i datafilen (formentlig en gammel formatteret tabel der fyldte et stort område), som formentlig har været årsag til problemet. Kopiering af data til en ny fil løste problemet.