Avatar billede dsjk Novice
05. august 2018 - 11:10 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

WiFi access point/switch med kabel udgang

Hej

Jeg fået min internet ind i et værelse og har derfra enten trådløs router fra YouSee. Det virker helt fint i hele lejligheden.

Jeg har dog det problem at jeg i stuen har brug for en kablet forbindelse til en tv boks (ikke YouSee) - og den kan ikke køre på wifi.

Er der kogen der kan anbefale en løsning til det og en evt access point eller trådløs switch der kan give kabeln udgang?

Pft
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2018 - 12:28 #1
Kører stue og værelse på samme el gruppe?

Har hørt om homeplug fra andre hvor netværk sendes gennem el nettet.
Det giver lan forbindelse i stedet for trådløs forbindelse der hvor det kan lade sig gøre.
https://www.google.com/search?q=homeplug&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
Formoder din homeboks også har lan stik ikke?
Avatar billede INK Ekspert
05. august 2018 - 12:31 #2
Du kan bruge disse
https://www.proshop.dk/Homeplug/TP-Link-AV1000-Homeplug/2585978

Men findes i mange varianter. Også med wifi inkluderet.
Avatar billede wjens Guru
05. august 2018 - 15:24 #3
En anden mulighed er et access point, som du selv nævner. De fleste access points kan sættes i "bridge" mode, hvor de fanger wi-fi signalet og sender det ud på kabel, som du har brug for her.
Avatar billede dsjk Novice
05. august 2018 - 16:33 #4
#220661: De 2 værelser kører på forskellige sikringsgruppen - vil det forringe signalet?

#wjens: Nogle forslag til hvad der kan bruges? Synes npr jeg har søgt at det ikke er alle der kan modtage wifi og derefter sende som kabel når de bruges som access point.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2018 - 16:58 #5
#4 Så vidt jeg har hørt om skal de køre på samme fase for at få den optimale effekt. Måske ink har mere at tillægge?
Avatar billede wjens Guru
05. august 2018 - 17:10 #6
Den her f.eks.:
https://www.proshop.dk/Access-Point/TP-Link-TL-WA801ND/2288086

Se situation (3) lidt nede på denne side:
https://www.tp-link.com/lb/products/details/cat-12_TL-WA801ND.html

Men som nævnt, kan de fleste gør det efterhånden.
Avatar billede INK Ekspert
05. august 2018 - 19:06 #7
Jeg har ikke selv erfaring med powerline adaptors, men som #5 skriver er det optimalt på samme fase. Det skulle dog også ifølge leverandøren virke på forskellige faser.
Se hjemmesiderne f.eks. denne

https://www.tp-link.com/lb/faq-406.html
Avatar billede INK Ekspert
05. august 2018 - 19:08 #8
Man kan jo returnere varen, såfremt det ikke virker 😀
Avatar billede dsjk Novice
05. august 2018 - 22:00 #9
Takker for hjælpen.
Jeg prøver i første omgang med TL-WA801ND - og hvis det ikke fungerer som det skal, så overvejer jeg at trække kabel (22m) i nogle kabellister.
Fandt så lige ud af at TV'et kun har 2 HDMI som begge eri brug - så måske der skal investeres i et nyt TV også...
Avatar billede kurtba Ekspert
06. august 2018 - 00:15 #10
Det er bedøvende ligegyldigt med hvilken fase de kører på. Jeg har Powerline adaptere i mit hus (Devolo). De kører på 3 forskellige sikringsgrupper og fungerer upåklageligt.
Har på et tidspunkt fået oplyst af en, at det er fordi de faktisk bruger nulledningen, og den er ens på alle grupperne. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det fungerer i hvert fald.
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. august 2018 - 10:58 #11
Vedr. den tilbagevendende diskussion om man skal anvende samme fase, se denne info fra devolo.com
"Due to the high frequency cross talk, the data signals are distributed to all phases automatically"