Avatar billede andershl Mester
06. august 2018 - 17:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min eksterne USB-harddisk blev ulæselig

Jeg har en 1Tb USB-tilsluttet disk. Havde brug for mere plads, så købte en ny 3Gb.
Jeg overførte data ved at koble den nye på en USB-SATA-adapter og kopiere. Det gik fint, kontrollerede alt.
Nu satte jeg så 3Gb-enheden i den gamle boks. Den var ulæselig der!
Satte den tilbage i SATA-adapteren. Ulæselig!
OK, så kom den gamle tilbage i sin boks. Nu var den også ulæselig!

==> En hel Tb backup mistet <==

Jeg ved nu, at boksen kun supporter 2Tb disk, men at den skulle have skrevet noget på den nye disk, når den kun var sat i og tændt overstiger min forstand.
Gode recovery-ideer efterlyses.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. august 2018 - 18:55 #1
prøv Mini Partition Wizzard - men den mindre disk i kabinettet.
I programmet klikker du på den disk, og kører Partition Recovery og evt også Rebuild MBR.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

tilsvarende skal du teste/formatere den store disk når du har fået en boks, der kan håndtere den.
Avatar billede andershl Mester
06. august 2018 - 22:16 #2
Tak, håber det lykkes, prøver begge i morgen, når der er tid. Den gamle i boksen, den nye i USB-SATA-adapteren.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. august 2018 - 08:58 #3
Hvis Mini Partition Wizzard Har muligheden så prøv at Convertere den til GPT.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 11:45 #4
#3 Jeg har konverteret en MBR til GTP med AOMEI pro. Altså købeversionen.
Og det er vist det samme med MiniTool, som eller er et udmærket værktøj.
Men de vil jo også gerne tjene noget :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. august 2018 - 12:00 #5
det er bare at markere disken i minitool, højreklikke på den, og vælge at konvertere til gpt. Bemærk, at du skal højreklikke på linjen med disk-data og ikke evt partitioner - det er jo hele disken, der skal rettes.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 12:05 #6
I gratis versionen? Ok, så kunne jeg have sparet lidt penge med AOMEI :-)
Avatar billede andershl Mester
07. august 2018 - 18:23 #7
Wauw, 3TB var allerede GPT og alle data lå i NTFS-partition der. Recovery lykkedes. Derefter kunne jeg nyformattere 1TB, så den er klar til nye udfordringer. RIGTIG MANGE TAK...
Avatar billede andershl Mester
07. august 2018 - 19:42 #8
Nu fik jeg så læst, hvad GPT er og kan, og ganske rigtigt kunne jeg med et enkelt klik konvertere 1Tb fra MBR. Man bør lære så længe, man lever....