Avatar billede Falentin Seniormester
31. august 2018 - 04:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Finde bestemt ord i 1. række i tabel og derefter kopier i VBA

Hej

Hvordan gør jeg følgende? Led efter et bestemt ord som "teori" i 1. række i alle tabeller i Worddokumentet (og kun tabeller) og derefter kopier det?

Det skal flyttes til excel, men det tror jeg, at jeg har styr på :-)
Avatar billede finb Ekspert
31. august 2018 - 08:19 #1
Indspil en makro med ctrl+f eller ctrl+b (søg "teori")
åbn makroen, se hvad den gør
Avatar billede Falentin Seniormester
31. august 2018 - 11:53 #2
Tak for svar.

men indspilling af makro giver ikke helt den ønskede effekt, da jeg kun ønsker at søge i første række af en tabel.

nr2. så giver markering og kopiering af en tabel ikke højde for at tabelstørrelsen kan ændre sig, da den er statisk, fx:

Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=2, Extend:=wdExtend
Selection.MoveDown Unit:=wdLine, Count:=4, Extend:=wdExtend
Selection.Copy
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. september 2018 - 23:10 #3
Falentin: Kan du ikke prøve at forklare lidt mere præcist, hvad du vil opnå. Som jeg læser din beskrivelse, er det kun det fundne ord, du vil kopiere. Det lyder umiddelbart ulogisk af lede efter et bestemt ord for at kopiere det. Når du kan søge efter det, kender du det jo åbenbart allerede. Er det i stedet hele 1. række, du vil kopiere, hvis ordet findes deri eller er det hele tabellen eller ??? Ud fra den makro, du har optaget (#2), kan det tyde på, at det er måske er hele tabellen, du vil kopiere.
Avatar billede Falentin Seniormester
02. september 2018 - 01:19 #4
Ja, det er vist meget upræcist:-)

Det jeg mener, er at scriptet skal lede ordet teori i 1 række i 1 kolone i alle tabeller i word. Hvis ordet teori er der, skal det kopier hele 2 kolone fra word til excel. (Har ændret lidt i min prioritering)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. september 2018 - 01:56 #5
Som jeg forklarede i mit svar til dig i https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1024927, skal en tabel være ”uniform”, for at man kan tilgå rækker og kolonner via VBA. I makroen nedenfor springes en tabel over, hvis den ikke er uniform.

Du kan have brug for at tilføje fejlhåndtering m.m.

Det er generelt meget bedre at arbejde med Range i stedet for Selection, men da en kolonne i en tabel ikke umiddelbart er tilgængelig som range, har jeg brugt selection her. Når der ændres på selection, skal du hele tiden være opmærksom på, hvad der er markeret og holde styr på det.

Se kommentarerne i koden.

Sub ExamineAllTables_CopyCol2IfSearchedTextFoundInCell1()
    Dim oTable As Table
    Dim oCol As Column

    For Each oTable In ActiveDocument.Tables
        If oTable.Uniform = True Then
            With oTable
                'replace XXXX with the text to be found in cell 1 col 1
                If InStr(1, oTable.Cell(1, 1).Range.Text, "XXXX") > 0 Then
                    .Columns(2).Select
                    Selection.Copy

                    'INSERT CODE TO DO SOMETHING WITH THE COPIED COLUMN

                End If
            End With
        End If
    Next oTable

End Sub
Avatar billede Falentin Seniormester
02. september 2018 - 02:08 #6
Super, tak :-)