Det italienske konkurrencetilsyn, AGCM, har udstedt en bøde på 735 millioner kroner til Apple.
Det skyldes Apples privacy-feature App Tracking Transparency, som kræver, at brugerne skal give eksplicit samtykke, før apps på telefonen må tracke dem.
Vælger brugeren ikke at give samtykke, betyder det, at en app ikke får adgang til enhedens såkaldte ”advertising identifier”. Det indebærer, at annoncører ikke længere kan følge brugerens aktiviteter og levere målrettede annoncer på tværs af forskellige enheder.
Ifølge de italienske konkurrencemyndigheder er funktionen imidlertid uforholdsmæssig og skadelig for app-udviklere og annoncører og et udtryk for, at Apple misbruger sin dominerende markedsposition.
Går til angreb på dobbelt-samtykke
De italienske myndigheder påpeger blandt andet, at iPhone- og iPad-brugere i EU bliver mødt med krav om både at skulle samtykke til App Tracking Transparency og til GDPR-forespørgsler.
Denne form for dobbeltsamtykke finder de italienske myndigheder særligt skadelig for udviklere og annoncører.
”Apple kunne have opnået det samme niveau af beskyttelse af brugernes privatliv gennem midler, der i mindre grad begrænser konkurrencen,” skriver de italienske myndigheder og uddyber:
”Det ville have forhindret, at der ensidigt blev pålagt tredjepartsudviklere yderligere byrder og dermed undgået de ovennævnte dobbelte samtykkeanmodninger til reklameformål.”
Da App Tracking Transparency blev indført, mødte funktionen blandt andet stor modstand fra Facebooks moderselskab Meta, der frygtede, at den ville få store konsekvenser for selskabets forretningsmodel.
Apple har tidligere advaret om, at selskabet kan blive tvunget til at slække på sin privatlivsbeskyttelse og i sidste ende helt droppe App Tracking Transparency i EU som følge af pres fra blandt andet Italien, Frankrig, Tyskland og Polen.