Apple får stor bøde på grund af særlig privacy-feature på iPhone

De italienske konkurrencemyndigheder har netop stanget en bøde på et trecifret millionbeløb ud til Apple. Det skyldes en privacy-funktion, der ifølge myndigheden påfører annoncører og app-udviklere uforholdsmæssig store skade.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Det italienske konkurrencetilsyn, AGCM, har udstedt en bøde på 735 millioner kroner til Apple.

Det skyldes Apples privacy-feature App Tracking Transparency, som kræver, at brugerne skal give eksplicit samtykke, før apps på telefonen må tracke dem.

Vælger brugeren ikke at give samtykke, betyder det, at en app ikke får adgang til enhedens såkaldte ”advertising identifier”. Det indebærer, at annoncører ikke længere kan følge brugerens aktiviteter og levere målrettede annoncer på tværs af forskellige enheder.

Ifølge de italienske konkurrencemyndigheder er funktionen imidlertid uforholdsmæssig og skadelig for app-udviklere og annoncører og et udtryk for, at Apple misbruger sin dominerende markedsposition.

Går til angreb på dobbelt-samtykke

De italienske myndigheder påpeger blandt andet, at iPhone- og iPad-brugere i EU bliver mødt med krav om både at skulle samtykke til App Tracking Transparency og til GDPR-forespørgsler.

Denne form for dobbeltsamtykke finder de italienske myndigheder særligt skadelig for udviklere og annoncører.

”Apple kunne have opnået det samme niveau af beskyttelse af brugernes privatliv gennem midler, der i mindre grad begrænser konkurrencen,” skriver de italienske myndigheder og uddyber:

”Det ville have forhindret, at der ensidigt blev pålagt tredjepartsudviklere yderligere byrder og dermed undgået de ovennævnte dobbelte samtykkeanmodninger til reklameformål.”

Da App Tracking Transparency blev indført, mødte funktionen blandt andet stor modstand fra Facebooks moderselskab Meta, der frygtede, at den ville få store konsekvenser for selskabets forretningsmodel.

Apple har tidligere advaret om, at selskabet kan blive tvunget til at slække på sin privatlivsbeskyttelse og i sidste ende helt droppe App Tracking Transparency i EU som følge af pres fra blandt andet Italien, Frankrig, Tyskland og Polen.

Aller Media A/S

Salesforce Administrator & Application Specialist

Uspecificeret arbejdssted

KMD A/S

SAP-arkitekt

Skåne

BEC

Implementation Consultant

Region Sjælland

IT-Forsyningen I/S

It-arkitekt

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S