Avatar billede Kenneth Lenander Praktikant
12. september 2018 - 16:12 Der er 8 kommentarer

Hjælp til sandsynlighedsregning med terninger.

Skal bruges til noget demospil.

Hvis der ligger 4 par ulige terninger på bordet eks. 3og4, 1og3, 5og6, 2og5

hvad er så sandsynligheden for at jeg slår et af disse par med
2 terninger?
3 terninger?

og hvad er sansyligheden hvis jeg må reroll 3 gange med
2 terninger?
3 terninger?

Vil virkelig påskønne hvis nogle kan svare på dette?
Mvh. Kenneth
Avatar billede acore Ekspert
12. september 2018 - 16:44 #1
Hvad mener du præcis med “ulige”?
Avatar billede Kenneth Lenander Praktikant
12. september 2018 - 17:05 #2
Hehe mener alle tal der ikke er par. Så ingen 1og1 osv. 🙂
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2018 - 17:26 #3
5og6 kan ikke slås (det er maks)
1og3 er en snyder
Avatar billede Kenneth Lenander Praktikant
12. september 2018 - 18:29 #4
Tror jeg er kommer frem til 2/36 chance eller 1/18 del chance. Hmm
Avatar billede acore Ekspert
12. september 2018 - 20:46 #5
Med 2 terninger er der 6 udfald, der aldrig duer (2 ens). De 30 øvrige udfald, er 2 og 2 ens.

Når du slår 1 slag med 2 terninger, er der 4*2/36 = 2/9 sandsynlighed for at du rammer et af de 4 (forskellige!) par, du har liggende.

Opgaven ligner en skoleopgave? I så fald er du bedre tjent med at arbejde videre på egen hånd - evt med hjælp med udgangspunkt i dit egen arbejde.
Avatar billede Kenneth Lenander Praktikant
12. september 2018 - 21:32 #6
Bare rolig det ikke en skoleopgave. Jeg skal bruge udregningen til at beslutte mig for om jeg kan bruge det til den prototype jeg har i tankerne til et spil. Hvor svært er det at ramme et af de fire par der ligger.
Avatar billede acore Ekspert
12. september 2018 - 22:31 #7
Med N slag er der 1 - (7/9)^N sandsynlighed.

Med 3 terninger kan du selv tælle op hvad 7/9 skal erstattes med?
Avatar billede acore Ekspert
13. september 2018 - 09:35 #8
OK så: 7/9 skal erstattes med 30/216