Avatar billede lakrije Seniormester
18. september 2018 - 20:37 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Opslag og returner værdi

Hej med jer, hvordan slår jeg en værdi op i en kolonne betinget af, at der står noget i en anden kolonne i samme række, og returnerer værdien af en tredje kolonne.

Se eksempel her https://1drv.ms/x/s!AsiNwI2h9Ap5gSUWZtw557RwuVYi

På forhånd tak.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. september 2018 - 22:35 #1
Avatar billede lakrije Seniormester
19. september 2018 - 03:10 #2
Hej Jan, tusind tak for dit svar. Desværre kan den ikke bruges, jeg skal bruge dataene i et uddata ark, og der kommer også til at være en 1302, 1303, 1304 osv i kolonne 1.

Men det er jo derhen af, så det må kunne løses.

Hilsen
Lars
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
19. september 2018 - 07:22 #3
Hej Lars

Så må du beskrive opgaven bedre!! Må det være en vba løsning?

skal det være noget alla resultat for alle ja'er hvor A? er ens?

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2018 - 07:49 #4
Hvis du har en Excel version med funktionen TEXTJOIN (TEKST.KOMBINER) kan du prøve at se filen i link.
herunder.

https://www.dropbox.com/s/dn2wvsvrnuewbnf/Sammenk%C3%A6d_Tal.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2018 - 07:57 #5
Først nu blev jeg opmærksom på det du skrev i #2, så du får lige en ny fil her. Se bort fra filen i #4.

https://www.dropbox.com/s/ltn51usx90vpcc8/Sammenk%C3%A6d_Tal_2.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2018 - 09:10 #6
#5  -  For at bruge funktionen du viser, kræver det vel at han bruger Excel 2016; TEXTJOIN understøttes ikke i versioner tidligere end dette (mig bekendt).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2018 - 11:49 #7
Jeg tænkte det var tilstrækkeligt, det jeg skrev i #4.
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2018 - 12:08 #8
#7  -  Det ændrer vel ikke på det! Det er jo stadig samme funktion, i begge de 2 versioner i #4 og #5.
Funktionen er jo først indført i 2016 versionen!
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2018 - 12:10 #9
En mulighed er, at bruge en hjælpe kolonne, som i Linket herunder; eller som Jan Hansen skriver i #3, en VBA løsning.
https://www.dropbox.com/s/268ykzwhuc5k2bz/Sammenk%C3%A6d-Tal-1.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2018 - 12:32 #10
@ebea

Jeg skrev i #4:

Hvis du har en Excel version med funktionen TEXTJOIN (TEKST.KOMBINER) kan du prøve at se filen i link.

Så jeg forstår ikke hvad det er du kritiserer.
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2018 - 12:54 #11
#10  -  Jeg kritiserer ikke noget. Jeg skriver blot, at den funktion du bruger i eksemplet, kun virker hvis man har Excel 2016. Og du skriver korrekt, se bort fra fil i #4, men sætter funktionen ind igen i #5.
Så deri lå mit indlæg, og ikke andet ;-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2018 - 14:15 #12
Jeg ved ikke hvad du mener med "korrekt"

Filerne i #4 og #5 afviger kun derved, at den i #5 tager højde for det spørgeren skriver i #2, hvilket den i #4 ikke gør. Min bemærkning om at se bort fra filen i #4 har intet med TEXTJOIN/TEKST.KOMBINER ar gøre.
Avatar billede lakrije Seniormester
20. september 2018 - 06:44 #13
Det lader til jeg godt kan bruge TEXTJOIN. Og i dit eksempel løser det min udfordring men i mit oprindelige ark virker det ikke, når jeg peger på de rigtige rækker i det andet ark. Ville det være okay, Jeg prøver lige at anonymisere arket (der indgår persondata) og sender det herinde, så må I meget gerne prøve formlen i det. Jeg forstår desværre ikke logikken.

Jeg beklager jeg ikke har svaret noget før :(.
Avatar billede lakrije Seniormester
20. september 2018 - 07:09 #14
Så har jeg anonymiseret.

Kig meget gerne på det og lad mig høre, om det kan lade sig gøre.

https://1drv.ms/x/s!AsiNwI2h9Ap5gSUWZtw557RwuVYi

Kolonne B og C i uddata-ark er blot det højeste og lavest nummer, hvis man slår kolonne a op.

Jeg håber det giver mening.

Hilsen
Lars
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
20. september 2018 - 07:42 #15
Avatar billede lakrije Seniormester
20. september 2018 - 08:10 #16
Hej Jan,

det ser rigtigt ud når jeg åbner dokumentet, men så snart jeg trykker F2 og enter, så bliver alt ødelagt.

Kan du prøve at forklare, hvad formlen gør.
Avatar billede lakrije Seniormester
20. september 2018 - 08:14 #17
Hvad nu hvis jeg laver en kolonne mere, hvor jeg laver følgende formel

=IF([@[C-kolonne i testark]]="JA";[@[B-kolonne i testark]];"") Så har jeg jo alle tallene og kan så (hvis muligt) søge enten mellem max og min indenfor hvert nummer. Men hvordan gør man det?

Hilsen
Lars
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2018 - 08:47 #18
Det er en matrixformel, så derfor, når du indtaster eller retter i formlen skal du, i stedet for som normalt bare trykke på Enter, holde Ctrl og Shift nede før du trykker Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte krøllede parenteser {} omkring formlen. Når du har indtastet én matrixformel korrekt kan du kopiere den til andre celler på normal måde. Forsøg ikke at indtaste de krøllede parenteser manuelt, det vil bare føre til, at Excel opfatter det hele som en tekststreng og ikke som en formel.

Det er ikke nødvendigt at lave en kolonne mere med en IF-formel.
Avatar billede lakrije Seniormester
22. september 2018 - 08:33 #19
Fantastisk, tusind tak for hjælpen. Hvad er det præcist formlen gør, hvis jeg skal prøve at forstå logikken
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. september 2018 - 06:50 #20
Det er ikke en enkelt sag at forklare ordentligt, men jeg vil godt forsøge.Er dog ikke hjemme hele dagen (søndag), så det kan tidligst blive i løbet af mandag. Vær dog indstillet på, at det også vil kræve meget arbejde af dig selv at forstå logikken, også i og med at du tilsyneladende ikke kender til matrixformler.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. september 2018 - 07:12 #21
Send venligst din mailadresse som personlig besked til mig, så sender jeg i løbet af mandag en fil med en forklaring til dig.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. september 2018 - 20:12 #22
@lakrije

Da du ikke har reageret på #21 går jeg ud fra du alligevel ikke er interesseret.