Avatar billede __Allan__ Seniormester
08. oktober 2018 - 16:20 Der er 5 kommentarer

Gemme fx List<T> properties i SQL database

Jeg er lidt grøn i arbejdet med SQL, men er lykkes med at få sat en database op, som jeg har forbundet med mit C# projekt.

Det er også lykkes mig at lagre indtastning fra 2 input felter i en WPF applikation direkte til databasen.

Men nu er min plan at C# projektet skal indeholde klasser hvor nogle af properties er af typen List<T>.
Så længe der er tale om int, char, doubles som også kan vælges som felt-type når jeg danner tabellen i SQL-databasen, så er det lige til, men hvad gør jeg med mine List<T> ? - De typer kan jeg jo ikke oprette i databasen. Hvordan gemmer man typisk den slags ?

Håber i forstår hvad jeg mener, og kan hjælpe mig lidt på vej...
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2018 - 17:01 #1
Du vil typisk lave en ny tabel, der kan indeholde de objekter, som listen indeholder (altså en relationstabel). Relationstabellen vil også have en fremmednøglen, som peger på den række i hovedtabellen, det pågældende relaterede objekt tilhører.

Dette gør sig gældende for relationer, hvor der er tale om et en-til-mange forhold mellem hovedtabellen og T . Du kan anvende samme princip for mange-til-mange relationer, men så skal du oprette en (relationel) tabel mellem hovedtabellen og T. Denne indeholder typisk 2 fremmednøgler, der hver især peger på primærnøglen i  hovedtabellen og T-tabellen.
Avatar billede acore Ekspert
08. oktober 2018 - 19:40 #2
Det kommer lidt an på, hvad du skal bruge det til i databasen.

Hvis du skal arbejde med data, så er ovenstående et sted t starte.

Hvis du ikke skal arbejde med data i databasen, men der alene er tale om save og restore af data, kan du også bruge "serialize", som C# understøtter. Her får du din List konverteret til en tekst-streng, som du så kn gemme og konvertere tilbage til List efter indlæsning.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
08. oktober 2018 - 22:30 #3
Hej igen
#1: Puha... Det lyder som lidt af en mundfuld, for en nybegynder som mig, men må jo bare se at komme igang hvis jeg vil lære det...  ;-)
#2: Er stødt på begrebet serialization nogle gange i mine søgninger, så det vil jeg lige kigge nærmere på.

Tak for begge jeres svar, det gav jo lige lidt at læse op på i weekenden ;-)
Avatar billede acore Ekspert
09. oktober 2018 - 07:31 #4
Når weekenden kommer, så tag et kik i https://www.dotnetperls.com/serialize-list, hvor der er et eksempel.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
09. oktober 2018 - 10:45 #5
#4: Cool... Tak for tippet. Det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på!