Avatar billede Falentin Seniormester
08. oktober 2018 - 21:32 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Led efter bestemte ord i kollone

Hej

Jeg skal bruge en formel, der leder efter et bestemt ord i en kollone og så returnerer et X, hvis det findes i kollonen.

Det skal siges at ordet kan fremkomme flere gange i kollonen, men jeg skal bare have et x, hvis det optræder én gang.

=HVIS(F15="Læsning";"x") virker fint, hvis det bare er en celle, men hvordan går jeg hvis det er flere celler.

Formlen må gerne lade være med at skrive noget, hvis den ikke kan finde ordet i kollonen. Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede kabbak Professor
08. oktober 2018 - 21:57 #1
=HVIS(TÆL.HVIS(F:F; "Læsning")= 1;"X"; "Flere")
Avatar billede Falentin Seniormester
08. oktober 2018 - 22:08 #2
Den virker perfekt.

Jeg tror dog at for at få det til at virke helt efter hensigtet (og det er min fejl), så skal den sammenligne med kollone E. Her vil der stå om det er SAND eller FALSK.

Hvis den er sand, skal den sætte x, hvis den er falsk skal der ikke stå noget. Det kræver vel en eller form for ..."eller"?
Avatar billede jens48 Ekspert
08. oktober 2018 - 22:39 #3
Du kan udvide Kabbaks formel lidt:

=HVIS(TÆL.HVISER(E:E;SAND;F:F; "Læsning")= 1;"X"; "Flere")
Avatar billede Falentin Seniormester
08. oktober 2018 - 22:48 #4
Tak til jer begge to :-) I fik mig på sporet.

Løsningen blev, så den ikke skriver noget, hvis der ikke er en "SAND":
=HVIS(TÆL.HVISER(E:E;SAND;F:F;"Læsning");"X";"")