Avatar billede Marlov Juniormester
15. oktober 2018 - 14:18 Der er 1 kommentar og
1 løsning

"Save as" nyt ark - EXCEL

Hej Experter,

Jeg har et ordersheet hvor i vi har vores 2 varegrupper oprettet som forskellige ark "indoor" og "outdoor" samt nogle andre faner til reklamation osv.

Men jeg kunne godt tænke mig at vores kunder kunne klikke på en knap der gamte f.eks. Indoor eller Outdoor som en seperat excel fil som de så kunne sende til os, så vores ordre behandlere ikke behøver at se de øvrige ark ?
Kan godt lave en kode der gemmer arket som PDF, men fordi vi tit har meget ping pong frem og tilbage med vores kunder er det nemmere at vi kan rettet i Excel filen og sende den tilbage (det er ikke så nemt i en pdf fil)

er det muligt i noget VBA?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2018 - 14:57 #1
hvis I havde en dropbox-konto, som brugere kunne gemme på (hele arket) så kunne I rette, og bruger fik en mail med link til at hente filen igen? Knap kunne uploade fil til dropbox, og sende mail til jer med filnavn, så support kan starte.
Ved at bruge hele filen, så skal rettelser heller ikke importeres i det ark, som brugeren sad med (og kun sendte en side af)
Avatar billede Marlov Juniormester
16. oktober 2018 - 12:19 #2
Det er ikke en løsning som jeg tror vill fungere særlig godt hos os.

Jeg bruger denne kode til at danne PDF'er som bruger på nogle af vores øvrige excel værktøjer.
Sub PDFActiveSheet_CLAIM()
Dim wsA As Worksheet
Dim wbA As Workbook
Dim strTime As String
Dim strName As String
Dim strPath As String
Dim strFile As String
Dim strPathFile As String
Dim myFile As Variant
On Error GoTo errHandler

Set wbA = ActiveWorkbook
Set wsA = ActiveSheet
strTime = Format(Now(), "DD.MM.YYYY")

'get active workbook folder, if saved
strPath = wbA.Path
If strPath = "" Then
  strPath = Application.DefaultFilePath
End If
strPath = strPath & "\"

'replace spaces and periods in sheet name
strName = Replace(wsA.Name, " ", "")
strName = Replace(strName, ".", "_")

'create default name for savng file
strFile = strName & " " & "HOUE " & strTime & ".pdf"
strPathFile = strPath & strFile

'use can enter name and
' select folder for file
myFile = Application.GetSaveAsFilename _
    (InitialFileName:=strPathFile, _
        FileFilter:="PDF Files (*.pdf), *.pdf", _
        Title:="Select Folder and FileName to save")

'export to PDF if a folder was selected
If myFile <> "False" Then
    wsA.ExportAsFixedFormat _
        Type:=xlTypePDF, _
        Filename:=myFile, _
        Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, _
        IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
    'confirmation message with file info
    MsgBox "PDF file has been created: " _
      & vbCrLf _
      & myFile
End If

Som fungere rigtig godt, og vil egentlig gerne have noget der fungere på samme måde men hvor den bare danner xlsm filer i stedet for PDF.