Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 09:53 Der er 29 kommentarer

Skærmen går i sort.

Min stationer computer, som kører med Windows XP, går i sort skrærmen, men kan køre i Fejlsikret tilstand. Hvad skyldtes det? kan der være fejl i grafik kortet?
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2018 - 10:12 #1
Ja det kan være flere ting. Grafikkortet, kablet eller skærmen mm.
Er skærmen bare sort, eller er er en lille lysende prik i venstre hjørne eller står der
No signal?
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 10:20 #2
Den er sort, men der er nogle smalle vanrette striber de steder hvor der skulle være nogle ikoner på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2018 - 12:06 #3
Det  lyder som grafikkortet, men man kan jo ikke være sikker.
Hvis du har mulighed for at låne et grafikkort fra en anden computer, så prøv det.
Dwet er ikke vigtigt, at det ikke kører godt, men hvis der bare kommer billede på skærmen, så ved du om det er grafikkortet. Du kan jo også prøve skærmen på en anden computer.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2018 - 12:07 #4
prøv i fejlsikret, at slette grafikkort og driver, så boot op og se hvad der sker
hvis den går i orden med en standard opløsning, så installer du bare driveren igen
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2018 - 12:21 #5
#4 Fejlsikker tilstand? Men der er jo ikke noget billede på skærmen.
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 12:35 #6
Jeg har lige afprøvet computeren med en anden skærm, som jeg ved er i orden, samme resultat, ingen billede, så det er ikke hverken skærm eller kabel.
Man kan vel ikke i fejlsikret tilstand slette grafikkort og driver?
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2018 - 13:07 #7
Nej det er formodentlig grafikkortet, som er røget. Man kan ikke slette noget i fejlsikker tilstand, når man ikke kan se noget på skærmen. Men det er også ligemeget, dit forsøg med en anden skærm viser jo, at det ikke er der problemet ligger. Du kan prøøve at se på dine ram. Har du mere end 1 blog, så tag den ene fra på skift. Har du kun 1 blog, så må du, hvis du kan, prøve med en anden af sammen type. Ellers er der kun grafikkortet tilbage.
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 13:34 #8
Det vil jeg så prøve.
Giver besked om, hvordan det gik.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 14:35 #9
Hvordan kan du se om fejlsikret tilstand virker hvis du ikke kan se skærmbillede?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 14:36 #10
Kan det tænkes dit skærmkort har mistet kølingen?
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 14:53 #11
Jo, computeren foreslår i startfasen, om den skal køre i fejlsikret tilstand, den kan åbenbart selv finde ud ad, at der er noget galt. Når man kører i fejlsikret tilstand, ser skærmen anderledes ud og computeren siger også at alle funktioner ikke vil virke og alt på skærmen bliver større end i normaltilstand. Der kommer også en tekst på alle fire hjørne at: Fejlsikret tilstand. Og som sagt, den går i sort i normal tilstand.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 14:59 #12
Ja skærm kører 800x600 opløsning med yderst begrænset grafik, og det kan måske nok gå uden den helt store køling. Når driver derimod loades ind så skal kortet med det samme yde mere og lukker måske ned for at beskytte kortet.
Hvad hedder kortet? Er der blæser på og kører denne?
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 15:05 #13
Jeg har ikke åbnet den endnu, men gør det snart, Jeg tror ikke det er kølingen, så meget bruger jeg den ikke, kun til lave tegninger med ArchiCad.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 15:08 #14
Tjek lige for skidt og møg derinde. Er det en pc du stort set aldrig har haft renset kan der ligge meget derinde :-)
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 15:13 #15
Jeg har aldrig selv renset den. Kan huske, at den blev efterset fra computerservice for ca. 10 år siden. Ja, tiden går stærkt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 15:15 #16
Hold da op. Så får du noget at se til :-D
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 15:17 #17
Husk ingen strøm på når du støvsuger derinde. Tag et godt greb i chassis inden du går igang så man undgår statisk elektricitet der kan ødelægge specielt ram.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 15:40 #18
Man skal ikke skille noget ad derinde.
Brug en støvsuger og en lille børste, og måske en dåse med trykluft. Så får du den ren :-)
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 15:50 #19
Ok. Gør det i aften. Melder tilbage.
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 16:05 #20
Har lige afmonteret grafikkortet, den er ikke støvet til, men kan se, at en af de transistorer har bulet lidt i toppen, det må så betyder at det er stykker.
Den hedder nvidia g force FX.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 16:10 #21
Har den onboard kort også, kan du montere skærm på denne port.
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 20:30 #22
Ikke så vidt jeg kan se. Tror, at jeg bare bestiller en ny tilsvarende, idet den er færdig, kan ikke betale sig, at skifte transistorer ud, fordi så senere nogen af de andre går også.
Elektronik har en vis levetid, sådan er det.
Jeg giver besked, når jeg har skiftet kortet ud.
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 20:35 #23
Når jeg kigger nærmere på den kort, står der nvidia on board, skærmen var tilsluttet til denne.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 21:32 #24
Når et indstikskort er monteret, så er det normalt at bios lukker ned for det interne kort. Kan den køre med skærm monteret i intern grafik UDEN det eksterne kort er isat?
Avatar billede rene1111 Juniormester
19. oktober 2018 - 23:41 #25
Det ved jeg faktisk ikke, har ikke undersøgt, vil prøve det imorgen. Hvorfor er den  eksterne kort monteret? Jeg kan huske nu, for ca. 10 år siden havde jeg noget ligende problem og afleverede den til computerservis, det er muligt, at de så har monteret en eksterne kort. Der på computeren er også et andet tilslutning, som passer til skærmen, er det muligt, at det er til den interne kort?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2018 - 00:03 #26
Ja du kan roligt sætte stikket i der. Der kan ikke ske andet, end at det ikke virker.
Du skal måske genstarte før det virker.
Avatar billede rene1111 Juniormester
20. oktober 2018 - 01:01 #27
Det var da interessant ! havde aldrig tænkt på det. Det var jo heller ikke mit arbejde, jeg skulle jo kun benytte computeren, i mit arbejde.
Men. imorgen forsøger jeg det, som du foreslå.
Avatar billede rene1111 Juniormester
20. oktober 2018 - 12:39 #28
Stikket passede ikke, det lignede, men på  computeren var stikindgangen ligesom kabel, med pinne, så jeg finder et nyt grafikkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2018 - 12:50 #29
Ok.😊