Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 19:21 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Drift temperatur

Hej.
( spørgsmålet er om temperatur, ikke om det at mine eller købe andet udstyr)

Jeg har en Lenovo T460P med en i7 processor i.

Den står og miner lidt en gang imellem, men jeg syntes at den bliver meget varm. Har et program der fortæller at den ligger på helt op til 97C når den miner.

Fik skiftet køre pasta for et par uger siden og samtidig renset køler. det gamle var tørret helt ind. Fik en til at købe mig en høj kvalitets pasta. mén syntes ikke det har hjulpet. Den ligger stadig og kører med temperaturer op til 95-98 grader.

Er det normalt for denne type processor at arbejde ved en så høj temperatur?
Og
Hvor høj en temperatur kan denne processor køre med hvis den skal stå i mange dage og mine?

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2018 - 20:15 #1
google "The Intel Core i7-4765T and i7-920 CPUs both have maximum operating temperatures of 66 and 68 degrees Celsius, respectively (150 and 154 Fahrenheit). Both processors operate between 36 and 38 degrees Celsius (97 and 100 Fahrenheit) at idle and 56 and 58 degrees Celsius (132 and 136 Fahrenheit) working at full load."

er du sikker på, at du måler i celsius? Det lyder perfekt i fahrenheit...
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 20:29 #2
Desværre ja. har to forskellige programmer. Har lige været inde og tjekke begge, og de begge måler i Celsius.

Når jeg stiller den til farenheit, siger den langt højere værdier.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2018 - 20:33 #3
Hvad med de processer den skal køre. Ligger cpu på næsten 100% hele tiden i joblisten?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2018 - 20:35 #4
den må ikke komme over 80 grader. den smelter simpelthen.
er der støv i den ?
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 20:37 #5
Der er intet støv i, og når den ligger på 80-95 grader, så kører den på 70-90% processor kraft.

Har googlet lidt, ser ud til at jeg ikke er den eneste der har haft det problem, men har ikke fundet en grund eller løsning
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2018 - 20:41 #6
Når den kører med så høj en cpu rate i joblisten vil temperaturen snige sig derop ad.
Tjek hvor det går galt. Er der processor der sluger meget så luk dem ned og se om den så falder til et fornuftigt leje på under 50 grader og gerne lavere.
Avatar billede puren Ekspert
03. november 2018 - 20:42 #7
miner?? altså bitcoin mining??

du når at brænde computeren af inden det giver noget for ikke at tale om alt det strøm det kommer til at koste dig

køb en rigtig hardware miner i stedet den giver langt mere end hvad din stakkels lille CPU kan klare
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 20:43 #8
( spørgsmålet er om temperatur, ikke om det at mine eller købe andet udstyr)
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 20:44 #9
Den kommer også hurtigt op på 90 grader når der spilles CS eller tilsvarende spil på den.

Selve spørgsmålet var egentlig ved hvilken temperatur den kan stå i længere tid, for ikke at tage skade. Og hvor høj en temperatur den kunne arbejde ved max.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2018 - 21:02 #10
Hvordan har du renset den af for gammel pasta?

Har du været opmærksom på og få alle flader helt rene og  affedtet før ny pasta blev monteret?
Bruger selv Isopropyl alkohold lige til dette stykke arbejde.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2018 - 21:03 #11
#9 Kører den konstant over 90 grader tager den skade hurtigt.
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 21:07 #12
Ja. Det har jeg. Fik det lavet af en ven der havde fuld styr på dette. Den blev også aftørret af den Isopropyl alkohol serviet der lå i pakken med kølepasta.

Mærkeligt problem jeg har. Syntes ogås at den skal op på over 80 grader før køleren kører på max.

Havde passer perfekt på farenheit, men programmerne siger bare celsius. :/
Avatar billede Slater Ekspert
03. november 2018 - 21:16 #13
Min nuværende computer havde et tilsvarende problem da jeg købte den, i7'en blev omkring 100° varm ved almindelig belastning. Det viste sig der var en fejl ved den, så forhandleren skiftede den ud, naturligvis uden beregning.

Der kunne jeg dog også tydeligt mærke det - kabinettet blev så varmt uden på, at man brændte hånden ved at røre det - og det er en stationær, vel at mærke. Jeg forestiller mig ikke man kan være i tvivl i en laptop.
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
03. november 2018 - 21:20 #14
Øv. Det er jeg ked af at høre. Var ikke lige planen at jeg skulle have ny cpu i den. har nemlig ikke længere garanti på den. :/
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2018 - 23:54 #15
Det er før set, at en BIOS-opdatering kan "kurere" forkerte temperaturvisninger. Hvis den aflæste temperatur er korrekt, er jeg enig med de andre i, at den CPU ikke holder ret længe.
Avatar billede puren Ekspert
04. november 2018 - 00:19 #16
Milter >> du har ret i at en bios opdatering måske kan løse det men det var måske værd at læse den der changelog før man flasher løs, hvis en opdate ikke tilføjer noget nyt eller retter en fejl man har, er der i min optik ingen grund til at opdatere, ved der en opdatering til min bios men den tilføjer kun support for flere processor så ser ingen grund til at opdatere den...
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2018 - 00:49 #17
#16. Enig, en BIOS-opdatering er ikke nødvendig eller tilrådelig, hvis opdateringerne kun indeholder rettelser, man ikke har brug for.
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
04. november 2018 - 08:34 #18
Men tænker at det måske var et godt og billigt sted at starte?

Fik lige slået computeren op på Lenovo. Der er faktisk 450 dages garanti på den endnu.
Men da vi selv har skiftet køre pasta for at prøve at fikse problemet, ved i så om garantien stadig gælder? Og kan de overhoved se at man har åbnet den?

Og nogen der ved hvor i/omkring Roskilde at Lenovo har én butik der reparere på garanti? (Evt, hvor lang tid tror i at det tager? Flytter nemlig til Finland om et par uger)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2018 - 08:44 #19
Hvis de kan se at der har været pillet med den og de kan bevise det bortfalder al garanti.

Synes det lyder yderst uklogt at man selv forsøger reparation når der er udvidet garanti på den.
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
04. november 2018 - 08:53 #20
Det havde vi desværre ikke lige overvejet da vi skiftede kølepastaen på computeren. Så det han vi desværre ikke ændre på nu. :/
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2018 - 09:00 #21
Nej det kan i ikke ændre på.
Kommer ikke selv fra jeres område, og kan ikke hjælpe med steder der udfører reparation af Lenovo.
Og med kun 14 dage til du flytter, virker det som en svær opgave hvis det skal  lykkes.
Har hørt om steder hvor der kan gå flere uger før man får sin pc tilbage igen. Fremgangsmåden man reparerer på er forskellig. Nogle har deres egne værksteder, hvor tid burde være hurtigere. Andre steder samler man dele sammen i en container og sender den videre til et værksted der udfører reparation, og her kan jeg frygte der ligger en tidsrøver.
Jeg har desværre ikke lige et godt råd her.
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
04. november 2018 - 09:13 #22
Øv. Tak for hjælpen
Avatar billede roskilde1987 Juniormester
05. november 2018 - 14:21 #23
Snakkede med Lenovo support i dag.
De kommer gratis ud til mig på min adresse, og skifter hele bundkortet i løbet af ugen når jeg har tid.

Det kalder jeg service.

Takker for jeres hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2018 - 16:12 #24
Wauv :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2018 - 16:54 #25
så er jeg da glad for, at jeg har en lenovo også (den kører så normalt!)