28. november 2018 - 11:11 Der er 7 kommentarer

Asus vp28ugq

Hej
Jeg har netop købt en asus vp28ugq skærm som jeg vil bruge til min asus UX510U

Men nu når jeg undersøger det lidt mere bliver jeg i tvivl om min pc er god nok til skærmen?

Jeg gamer lidt og ser en del viaplay på skærmen, er hz også høje nok til det på denne skærm?

MVH Anna
Avatar billede Slater Ekspert
28. november 2018 - 11:17 #1
Jeg forstår ikke dit spørgsmål "er hz også høje nok til det" - kan du uddybe hvad du mener?

Men skærmen er 4K opløsning - det kræver en hel del af computeren at rendere spil i det, så du skal nok ikke regne med at kunne spille andet end gamle spil i 4K. Det behøver du dog heller ikke - du kan sagtens spille spil i 1080p opløsning på en 4K-skærm. Og til Viaplay og lignende er der ingen problemer.
28. november 2018 - 11:45 #2
Jeg har lige set viaplay på skærmen hvor det hakkede en lille bitte smule. Derfor blev jeg i tvivl om min pc’s grafikkort er stærkt nok til skærmen eller om 60hz er for lidt.
Jeg er i tvivl om jeg burde få en fuld hd skærm med 144hz istedet for hvis min pc ikke kan trække mere end fuld hd

På forhånd tak
Avatar billede Slater Ekspert
28. november 2018 - 11:52 #3
Til Viaplay får du intet ud af højere hz.  Film og serier er mere eller mindre altid i enten 25 eller 30 fps. Nogle andre videoer er i 48 eller 60 fps, men højere end det findes sådan set ikke. Altså, det er teknisk set muligt at optage og afspille i højere fps, men ingen bruger det.

Hvis videoer fra Viaplay hakker, har det intet med en 60 hz skærm at gøre.

Vil du teste om din computer har problemer med at trække 4K opløsning, kan du bare skifte den til at køre 1080p. Hvis det er Windows, så bare højreklik på skrivebordet og vælg display settings - eller noget lignende på dansk. Der kan du sætte opløsningen ned til 1920x1080. Hvis det holder op med at hakke når den er i det, så har maskinen nok problemer med at køre 4K. Hvis det ingen forskel gør, er problemet noget andet.
28. november 2018 - 12:10 #4
Det prøver jeg. Tusind tak for den gode feedback!
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2018 - 13:14 #5
du får ikke noget ud af en 4K skærm, medmindre dine computerspil er 4K, eller dit tv/stream
28. november 2018 - 15:57 #6
Jeg kan ikke vælge opløsning, den er låst fast på 3840x2160 - betyder det så min pc godt kan trække det?
Mit skærmkort stod først til Intell HD graphics 520 og der kunne jeg ikke ændre i hverken skalering, opløsning eller retning. Nu har jeg deaktiveret den, så den bruger GTX950M, så nu kan jeg ændre i skalering og retning, men ikke opløsning
Jeg prøvede at opdatere begge skærmkort først, men de var opdateret.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2018 - 16:19 #7
godt, men så kan det bare ikke ændres. det er låst fast i 4K.
det kan godt forårsage at computeren ikke kan trække visse spil.

hvis den er kraftig, er der nok ikke problemer.