Avatar billede masuda Juniormester
28. november 2018 - 11:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Omregne negative timer til decimaltal

Hej
Jeg har en datasæt med udviklingen i medarbejdernes flekstid (udtræk fra lønsystem).
Flekssaldiene varierer over tid og er både negative og positive.
Jeg skal lave et diagram der for hvert team viser de enkelte medarbejderes udvikling.
Jeg har to udfordringer:
1) Jeg kan ikke få Excel til at lave et punkt diagram på hvor den viser timer på y-aksen - kan det løses?
2) Problemet i 1) ville jeg løse blot ved at omregne til decimaltal, som Excel gerne vil håndtere i selv samme diagram. Når jeg ganger cellen med timer med 24, så går det fint så længe flekssaldoen er positiv - mens jeg får resultatet #værdi, når flekssaldoen er negativ.

Er der mon nogen der kan løse en den ene eller den anden udfordring?
Avatar billede ebea Ekspert
28. november 2018 - 11:53 #1
Omkring dine negative tids angivelser, kan du anvende funktionen ABS.
eks.  =ABS(A1-B1)
Avatar billede masuda Juniormester
28. november 2018 - 12:04 #2
ebea:
Jeg har ikke en tidsangivelse der skal beregnes, jeg får flekssaldoen direkte ud, fx pr. 31.10.18 har medarbejder 1 en flekssaldo på -1:40 (A1). Hvis jeg sætter dit forslag ind =ABS(A1)=#værdi
Avatar billede masuda Juniormester
28. november 2018 - 12:05 #3
Derudover har jeg brug for at de negative værdier fortsat er negative - da det er det der skal vises for den pågældende medarbejder
Avatar billede Jan K Ekspert
28. november 2018 - 12:47 #4
Hvis du vil vise negative tider som tider, kan du ændre indstillinger til brug af 1904-datosystemet.

Hvis de bare skal være som decimal kan du gange antal timer med 24 og formatere som tal.
Avatar billede ebea Ekspert
28. november 2018 - 13:01 #5
#3  -  Det eneste jeg så kan foreslå, er at du ændrer på tidsangivelsen, så : (Kolon) blir til et , (komma). Så har du ikke problemet med dine diagramvisninger.
Avatar billede masuda Juniormester
28. november 2018 - 15:18 #6
# 4
jeg har ændret det til 1904 datosystemet. Den kan godt vise tiden negativ, det er når jeg siger =A1*24 (hvor A1 fx er -01:40) jeg ender med #værdi.
Avatar billede masuda Juniormester
28. november 2018 - 15:20 #7
#5
Ja, men jeg vil gerne have at den kan gøre det via en formel eller formatering af celle, listen er lang og der kommer nye data på hver måned. Jeg kan jo heller ikke bare skifte : ud med , da 0:26 svarer til 0,43.
Avatar billede masuda Juniormester
28. november 2018 - 15:21 #8
Men tak for forslagene begge to - jeg håber der kommer en løsning :)
Avatar billede ebea Ekspert
28. november 2018 - 15:24 #9
#6  -  Om du bruger 1904 systemet eller ej, er ligegyldigt i den forbindelse (det er kun for at kunne bruge negativ timeangivelse). Problemet er med at bruge negative timer i Grafer, hvor skalaen skal være under skæringspunktet 0.0
Derfor foreslog jeg at ændre angivelse, til at være med komma, hvor Grafer kan acceptere tal angivelser, som negative værdier!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. november 2018 - 16:04 #10
mon denne kan bruges
=HVIS(VENSTRE(A1;1)="-";TIDSVÆRDI(MIDT(A1;2;LÆNGDE(A1)-1))*-24;TIDSVÆRDI(A1)*24)
Avatar billede masuda Juniormester
14. december 2018 - 12:54 #11
#10
Det virker! Jeg er imponeret, det må grænse til det meget nørdede - jeg takker og bukker.
Avatar billede masuda Juniormester
18. december 2018 - 13:43 #12
#10 Kan du mon hjælpe - der er lige en lille sløjfe der skal bindes. Der er tale om registrering af afspadseringstimer og tallet kan derfor være højere end 24, men når jeg anvender din formel får jeg forkerte tal alle de steder hvor fleks-saldoen er over 24 timer. Jeg har formatteret til tt:mm - det hjælper mig ikke.
For positiv flekssaldo er der ikke noget problem - der har jeg blok ændret din formel som følger:
=HVIS(VENSTRE(A1;1)="-";TIDSVÆRDI(MIDT(A1;2;LÆNGDE(A1)-1))*-24;A1*24)

Men jeg kan ikke få den til at vise mig de negative saldoer der er større end -24:00
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. december 2018 - 14:34 #13
pass !!
forslag
=HVIS(VENSTRE(A1;1)="-";TIDSVÆRDI(MIDT(A1;2;LÆNGDE(A1)-1))*24;A1*24)

og betinget formatering
marker cellen med formlen
= Hvis(Venstre(A1;1)="-" og formater rød tekst

Jan