Avatar billede Mike Novice
29. november 2018 - 09:47 Der er 8 kommentarer

Deling med eksterne brugere i Office 365

Hej Eksperter,
Jeg vil gerne føje en eksterne gæstebruger til en Office gruppe. Når gruppen oprettes og gæsten brugeren tilføjes blive jeg mødt med teksten "Before you can add guests as a member of the group you need to contact your administrator".
Spørgsmålet er nu hvad skal administratoren gøre - jeg har åben for deling med eksterne brugere... for OneDrive og Websteder ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2018 - 10:37 #1
Det lyder som om virksomhedsadministratoren har lukket for deling med gæstebrugere. Og det er yderst fornuftigt - er der nogen af gæsterne der sender sådan et link videre, vil alle have adgang.

Som minimum bør brugere man deler med, have en Office konto, så man deler med en kendt konto - så kan denne konto "sparkes ud" igen senere, hvis der opstår behov.

Så du skal have fat i O365 administratoren og overbevise ham om at slække på sikkerheden - eller bede dem du vil dele med, oprette en (gratis) microsoft konto.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 12:02 #2
Grupperne er ikke det samme som websteder/OneDrive
Du skal bede din O365 admin om at åbne op for at du kan tilføje eksterne gæster til Grupper/Teams
Dine gæster har som udgangspunkt ikke brug for en O365-konto, men når de får adgang, og vil logge sig på, så skal de oprette en adgangskode - hvorefter de så alligevel får en O365-konto...

Det hjælper ikke, at dine gæster får en Microsoft konto i forvejen - så er de stadigvæk gæster/udefra firmaet - så din admin skal stadigvæk slå gæsteadgangen til
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2018 - 12:29 #3
Det lyder ikke helt rigtigt, eller i hvert fald bruger vi "Gæstebruger" forskelligt... - der er 3 typer adgange for Onedrive for Business:

1. Eksisterende brugere i virksomheden.
2. Eksterne brugere med en Microsoft konto.
3. Gæstebrugere uden nogen konto. Man laver blot et "delelink".

Gruppe 3 får bare et link tilsendt, og har afhængig af den satte rettighed, ret til at læse eller læse/skrive. Det er denne gruppe jeg kraftigt advarer imod at man tager i brug.

De gæstebrugere der omtales i #2 er i virkeligheden gruppe 2. Netop, at man skal have en Microsoft konto for at få adgang.

Vi kan godt kalde både gruppe 2 og 3 for gæstebrugere, men der er grundlæggende forskel på de to grupper.

Men da deleboksen ser forskellig ud, afhængig af hvad administratoren har sat op, ender vi nok med modspørgsmålet - hvilke muligheder er der i deleboksen?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 14:50 #4
Men nu er det ikke Onedrive for Business, men Office365 Groups der bliver efterspurgt her - og de har ikke noget med Onedrive at gøre...
(Sådan har jeg i hvert fald forstået spørgsmålet)
Avatar billede Mike Novice
30. november 2018 - 11:46 #5
Tak i to ;)
Nu må jeg tilstå jeg er newbi admin og er netop opmærksom på ikke at have en pivåbne butik. Nå det er sagt så synes det ikke virke lige meget hvor meget der er der er åbne. Jeg har nok hellere været hele klar her - udgangspunktet er at kunne dele en OneDrive fil med eksterne agent. Men det kunne også ske som en gruppe.
1) Jeg oprette den eksterne mail adr. under "Kontakter".
2) Jeg har sat Websteder/ Ekstern deling til "nye og eksisterende eksterne brugere (logon nødvendigt).
3) Under OndeDrive Standardlinktype "Direkte: Specifikke personer"
Alligevel kan gæsten ikke føjes til gruppe ej hellere kan en fil på OneDrive deles ("Alle" er "greyed out")
Jeg vil helst ikke åbne for meget og slet ikke at den halv organisation deler på må og få med eksterne mails men forretning skal jo kunne arbejde...
Nogen forslag?
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2018 - 12:01 #6
"Alle" er greyed out, fordi du i admin-delen ikke tillader at alle har adgang (og det er også fint sådan)
du skal bare vælge "bestemte personer" og så indtaste den eksterne mailadresse - den har ikke behov for først at være oprettet

Jeg tror ikke på, at du kan tilføje eksterne personer til OneDrive-delings-grupper
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. november 2018 - 12:22 #7
Til info - jeg blander mig ikke, da jeg jo troede det drejede sig om O4Business - jeg har ingen forstand på teams/grupper...
Avatar billede Mike Novice
30. november 2018 - 12:30 #8
Det er OneDrive for Business...

"Bestemt personer" Det har jeg faktisk prøvet uden held - både til en @outlook.com og @icloud.com konto :( Jeg Får "Organisations politikker tillader ikke deling med disse brugere. Gå til Ekstern deling i Office 365 Administrator for at aktivere det." Og så der det lige hvor det er i admin.?
a) Websteder/ Eksterne deling
b) OneDrive/ Deling
c) SharePoint admin/ deling