Avatar billede IrisLF Juniormester
30. november 2018 - 14:55 Der er 9 kommentarer

Udfordring med HVIS / HVIS.FEJL og betinget formatering

Hej eksperter

Jeg er i gang med at lave et ellers ret simpelt tilbudberegningværktøj i Excel - men er løbet ind i to udfordringer:

1. Jeg vil gerne have at celler i kolonnerne H, J og K returnerer en tom celle hvis rækken ellers er tom. Jeg har brugt følgende formler i kolonerne:

H =HVIS(G3>=0;G3*0,8;"")
J =HVIS(I3>=0;I3*145;"")
K =HVIS.FEJL((H3+J3);"")

2. Kolonne M har betinget formatering hvor:

Cellerværdi >=66,6% bliver cellen grøn
Celleværdi mellem 33,3% og 66,65% bliver cellen orange
Celleværdi <=33,2% bliver cellen rød

MEN - når cellen har værdi på 0% eller rækken ikke er i brug - så bliver cellen grøn og ikke rød. Hvorfor?

Mit ønske er at 0% eller under skal give rød celle (det er jo mindre end 33,2% og at den ikke skal formatere cellen hvis rækken er tom.

Link til Excel dokumentet:
https://1drv.ms/x/s!Al61YRDzTEzBgd9ZhWp2fOwfVD5XYw

Arket er beskyttet uden kode. Det virker ved at man vælger fra drop down i kolonne A og så indtaster data i de "støvgrønne" kolonner.

Håber jeg har forklaret mig forståeligt og at nogen kan hjælpe.

pft. :-)

//Iris
Avatar billede anedi Ekspert
30. november 2018 - 15:37 #1
I celle M11-M12 skal du ændre formlen fra:
=IFERROR((L11/F11);"0")
til
=IFERROR((L11/F11);0). Så opfattes 0 som et tal og ikke en tekst.

Og for de øvrige celler skal du tilføje en betinget formatering, så den ved hvordan den skal håndtere tomme/blanke celler:
New rule
Format only cells that contain
Blanks
No Format set

Så skulle den gerne være der.

Vh
Anedi
Avatar billede IrisLF Juniormester
30. november 2018 - 16:07 #2
Hej Anedi

Jeg har slet ikke brugt IFERROR før - men har nu prøvet med det du forslår:

=IFERROR((L11/F11);0) så returnerer den #NAVN? og beregner ikke avancen længere.

Og alle mine celler i Kolonne M er stadig grønne selvom jeg har tilføjeten betinget formatering for tomme celler.

Nogen andre forslag? :-)
Avatar billede ebea Ekspert
30. november 2018 - 16:11 #3
I dit uploadede eks. kan jeg ikke rigtig se problemet.
Kolonne M farves korrekt (Rød) ved 0%, og ellers de korrekte farver som du angiver.
Hvis du med 0,00 i cellerne, mener at de helt skal væk, kan du nemmest gøre det, ved at fjerne visning af Nul i tomme celler, under "indstillinger", og "Avanceret" i Filer menuen, og så scroll ned indtil du møder "Visningsindstillinger for dette regneark", og fjern Fluebenet for "Vis et Nul i celler der har Nulværdi".
Avatar billede ebea Ekspert
30. november 2018 - 16:14 #4
Avatar billede Mads32 Ekspert
30. november 2018 - 16:35 #5
Hej

Du skal jo bruge Hvis.fejl i den formel  Andi har anvist.
Avatar billede IrisLF Juniormester
30. november 2018 - 16:52 #6
Hej ebea

Problemet ligger med de rækker der ikke er i brug. Der farver den cellerne grønne alligevel (cellernes oprindelige farve er den sammen som i kolonne K og L)
Hvis jeg erstatter
=HVIS.FEJL((L6/F6);"")
med
=L6/F6
så virker den betingede formatering som den skal - men så returnerer cellen istedet enten #VÆRDI! eller #DIVISION/0! (derfor hvis.fejl formlen)

Betinget formatering skal først træde i kraft når der tastes data i den pågældende række.

Vedr. 0,00 i H,J og K - så skal den selvfølgelig kunne vise 0,00 hvis resultatet rent faktisk bliver 0,00 (hvis jeg f.eks. taster 0 i kolonne I så må den gerne vise 0,00 i kolonne J) - men den skal returnere en tom celle hvis rækken ikke er i brug.

Er jeg alt for kryptisk i min måde at beskrive det på?
Avatar billede IrisLF Juniormester
30. november 2018 - 17:01 #7
Hej Mads - og Anedi

Ja - selvfølgelig (må have fået en midlertidig hjerneblødning :-D) ... og den løsning giver egentlig mening for M11/M12/M13 - så den bruger jeg. Kan godt leve med at den som udgangspunkt viser en rød celle.

Men den den betingede formatering for tomme celler virker ikke - jeg tror ikke Excel betragter cellerne som værende tomme på grund af HVIS.FEJL formlen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. november 2018 - 19:33 #8
Avatar billede IrisLF Juniormester
10. december 2018 - 14:32 #9
Hej xl-Enthusiast (og I andre Excel hajer)

Beklager at jeg forsvandt fra mit eget spørgsmål i en uges tid - det er jo den tid på året hvor man ind i mellem må hellige sig sin seng og kleenex.

xl-Enthusiast ->

Dit bud ser desværre heller ikke ud til at virke helt som jeg har behov for. Kolonnerne L og M virker ikke helt efter hensigten. Avance ex. moms samt avance % skal beregnes og vises uanset om der arbejdstimer eller ej.

Jeg brugte Anedis løsning til den betingede formatering - det virker tilfredsstillende. Men har stadig problemer med at få vist tomme celler i kolonnerne H, J og K når rækkerne ikke er i brug - uden at funktionaliteten forsvinder.

Nogen bud på dette?

Nyt link til opdateret dokument:

https://1drv.ms/f/s!Al61YRDzTEzBgdE7glOOW-xGDW_AaQ

PFT :-)