Avatar billede LS-Falster Juniormester
03. december 2018 - 10:23 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Makro til at aktivere "Begræns redigering"

Jeg kunne godt tænke mig en makro, som gør følgende:

Vælger "Begræns redigering >> "Redigeringsbegrænsninger"  >> "Udfyldning af formularer" >> "Aktiver beskyttelse" uden valg af adgangskode, således at makroen låser dokumentet, så der kun kan udfyldes formularfelter.

Samtidig ønsker jeg en makro, som kan låse dokumentet op igen, når man er færdig med af udfylde formularfelterne.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. december 2018 - 11:16 #1
Se nedenfor. Du kan have brug for at lave noget fejlhåndtering, men det afhænger af, hvad der i øvrigt foregår i VBA-koden. I all tre kodestykker er det forudsat, at der ikke er defineret et password, dvs. at password er en tom streng.

Følgende slår beskyttelse for FormFields TIL for det aktive dokument, hvis det ikke allerede er beskyttet:

    With ActiveDocument
        If .ProtectionType = wdNoProtection Then
            .Protect Password:="", NoReset:=True, Type:=wdAllowOnlyFormFields
        End If
    End With

Følgede slår beskyttelse FRA for det aktive dokument, hvis det allerede er beskyttet - uanset typen af beskyttelse
    With ActiveDocument
        If .ProtectionType <> wdNoProtection Then
            .Unprotect Password:=""
        End If
    End With

Følgende slår beskyttelse FRA for det aktive dokument, hvis det allerede er beeskyttet for FormFields
    With ActiveDocument
        If .ProtectionType = wdAllowOnlyFormFields Then
            .Unprotect Password:=""
        End If
    End With
Avatar billede LS-Falster Juniormester
05. december 2018 - 14:11 #2
Tak for hjælpen. Jeg vil indarbejde de forskellige koder i mit dokument.