Avatar billede Fred Wood Praktikant
04. december 2018 - 20:22 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Matematik: polynomium og linjes minste afstand?

Jeg har en matematik opgave jeg bare ikke kan finde ud af at løse, og søger derfor hjælp herinde.

Projektering af linjeføringen for en kloakledning skal som et minimum ligger 0,9 meter under terræn, jeg skal så undersøge om dette krav er overholdt

tærrens ligning er givet ved: t(x)=10^-6*(0,6x^3-450x^2+68000x)
kloakrørs ligning er givet ved: r(x)=-0,004x-6

jeg har brug for hjælp til at løse dette? tak på forhånd ;)
Avatar billede INK Ekspert
04. december 2018 - 21:12 #1
For x=0 vil terrænkoten være 0
For x=0 vil kloakledningen ligge i kote -6, hvilket er ok.
Koten for terræn minus koten for kloakledning skal altså være større end eller lig 0,9 meter.
Ved at sætte terræn minus kloak lig 0,9 finder du altså evt. skæringspunkter, hvor betingelsen netop er ok, men lige ved siden af, er den det ikke!
Så det er altså opgaven at løse en tredjegradsligning:
terræn minus kloak = 0,9
Men det må du selv klare 😀
Avatar billede Preben Munter Novice
05. december 2018 - 08:20 #2
Find minimum/maksimum for a(x)=t(x)-r(x) ved at differentiere a, ig dernæst løse lugningen da/dx=0. Hvor denne andengradsligning har løsning har vi minimum eller maksimum afstand afhængig af værdien for a.