Avatar billede Jan Hansen Ekspert
12. december 2018 - 22:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tung beregning

Hejsa
Kan denne formel gøres hurtigere

HVIS(SUM.HVISER(Bidrag;Initialer;$A$2;Type;C$5;Dato;$A8)>0;SUM.HVISER(Bidrag;Initialer;$A$2;Type;C$5;Initialer;$A8);"")

Bidrag,Initialer,Type,Dato er navngivne områder

problemet er at den skal være i rigtig mange celler, som giver en rigtig sløv beregning

Jan
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2018 - 22:19 #1
måske beregn
(SUM.HVISER(Bidrag;Initialer;$A$2;Type;C$5;Dato;$A8) - i 1 celle

og
SUM.HVISER(Bidrag;Initialer;$A$2;Type;C$5;Initialer;$A8);"") - i en anden celle

og så
HVIS(celle1;celle2)

jeg vil kalde det at forkalkulere
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
12. december 2018 - 22:59 #2
Hejsa
Mon en brugerdefineret function kan være hurtigere? Jeg har 10*365*40 celler der skal beregnes så det skal gå kvikt!!

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. december 2018 - 05:06 #3
Er du villig til at dele filen, så man præcist kan se, hvad du har?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. december 2018 - 08:29 #4
Hej xl - Enthusiast

Jeg har prøvet lid af hvert og har fået den til at køre meget hurtigere.

1.  Jeg slettede rækker og kolonner jeg havde formler i før.
2.  Jeg begrænsede de navngivne områder til præsis de områder jeg skal bruge
    ( via vba)
3.  Jeg har begrænset antallet af celler med formler i til et minimum!

Disse tiltag har bragt tiden ned med en faktor  100 eller mere

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. december 2018 - 08:40 #5
Det anede mig, at det ikke først og fremmest var SUM.HVISER-formlen der forårsagede problemet.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. december 2018 - 08:55 #6
Tror faktisk det var de navngivne områder da de var sat til hele kolonner
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. december 2018 - 09:28 #7
Især ved matrixformler og navngivne områder er hele-kolonnen-referencer en dødssynd, som desvære alt for mange begår.

I øvrigt er der vel ingen grund til at bruge tre funktionskald som du gør (HVIS og to SUM.HVISER). Kan du ikke bare test på >0 som én af betingelserne i SUM.HVISER-funktionen. Færre funktionskald er altid at foretrække (hurigere) frem, for flere.