Avatar billede unknown_someone Juniormester
02. januar 2019 - 14:40 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken ny trådløs router

I sommers måtte jeg skrotte min gamle Linksys da jeg havde flere og flere enheder, der ikke kunne hverken finde eller komme på den - i stedet får jeg udskiftet min boks fra Waoo til en Genexis Platinum 6810 og aktiveret wifi i den. Teknikerne sagde selv, at det absolut ikke var det bedste wifi jeg kunne få men i forhold til mit tidligere setup fik jeg klart højere hastighed, alle mine enheder kunne komme på og deres målinger viste godt signal over hele lejligheden og derfor valgte jeg det fremfor igen at have to bokse, der sluger strøm.

Nu er jeg til gengæld ved at være godt træt af den wifi, der leveres - signalstyrken er ustabil så i de fjerneste hjørner er det til tider svært at finde signal til stor frustration for børnene og forbindelsen er også ustabil så jeg har flere gange under spil oplevet at blive smidt af selvom jeg sidder meget tæt på boksen.

Lejligheden er knap 120m2, boksen sidder i midten af lejligheden men lejligheden er betydeligt længere end den er bred. Der er så godt som altid enheder, og ofte mange, på (2 x mobil, pc, tv, tablet, bærbar + evt gæster) til både streaming og spil. Hvad skal jeg købe uden at det koster en bondegård men så jeg også bliver tilfreds - uden at jeg skal ud og købe extendere eller lignende?

Har kigget lidt på https://www.elgiganten.dk/product/gaming/andet-gaming-udstyr-og-gadgets/ASURTAC66U/asus-rt-ac66u-b1-tradlos-router - men det skyldes mest en fair pris og at den umiddelbart understøtter de ting jeg har forstand på at kigge på, altså fx ac.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. januar 2019 - 15:14 #1
Uden at betale en bondegård.. Tja ?? Dette virker..

Og hvad du vil ofre er afhængig af hvor mange "stalde" du vil forsyne.. Læs rum ;)
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1026688
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. januar 2019 - 15:16 #2
Her er et par råd.

Ønskes flere end en wifi router.
Hvis JA.
I din lejlighed. Har du flere steder hvor der er mulighed for kablet netværk?
Hvis ja vil jeg anbefale.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/
Hvis nej. Så anbefaler jeg du kigger efter noget Mesh baseret wifi.

Ønskes kun en wifi router.
Da har jeg hørt at netgear Nighthawk router skulle være god. Dog har jeg ikke erfaring med dette og kan se der er flere forskellige modeller.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
02. januar 2019 - 17:09 #3
Som jeg læser det så understøtter den jeg linker til også mesh - men ved ikke om der er forskel på mesh og det AiMesh de specificerer. Jeg har ikke mulighed for kabel andre steder medmindre jeg laver noget gennem stikkontakt - men jeg håber på at kunne nøjes med én ekstra boks, specielt set i forhold til at min gamle router fint kunne dække lejligheden men bare blev outdated (og den blev endda oprindeligt købt til en lejlighed på 50m2).
Avatar billede wise Seniormester
02. januar 2019 - 23:06 #4
Vær opmærsom på at 5g er hurtigere men kortere rækkevide, så det giver god mening at selvom du tidligere kunne nøjes med en, så vil du NETOP ikke kunne nøjes med en men ny teknologi.. Desuden skal alle jo også deles om "forbindelsen" på samme AP...

Hvor hurtigt er din netforbindelse? Jeg har ikke kunne trække over 290 MB/s per AP.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
05. januar 2019 - 00:36 #5
Jeg har 60/60 fiber - jeg har købt og sat den op jeg linkede til og indtil videre kører det perfekt, både signalstyrke og hastighed, selv med ret mange enheder på. Hvis det går helt galt vender jeg lige tilbage med en update.
Avatar billede BritB Novice
29. januar 2019 - 13:49 #6
Den Asus du har købt, har jeg også hørt godt om. Jeg har selv lige købt en TP-Link Archer C9 Dual-Band med både 2,4 GHz og 5 GHz. Det fungerer rigtig godt i en 100 m2 lejlighed - Den levere et stabilt signal, også selvom der er mange enheder som streamer, der bliver spillet online League of Legends og surfet på internettet. Det er med en 100/100 forbindelse.

Hvis den Asus du skulle købe, pludselig skuffer dig, så kan du læse mere om TP-link modellen her: https://pricesurf.dk/router/#tp-link-archer-c9