Avatar billede one2willer Novice
06. januar 2019 - 18:08 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skærmkort til 2 stk. Philips 27" LED 272P4QPJKEB/00 på gammel Dell Optiplex 790

Hej Eksperter
Jeg håber I kan hjælpe mig, en forvirret olding :-)

Jeg har netop erhvervet mig 2 stk. brugte skærme (Philips 27" LED 272P4QPJKEB/00)
Som jeg glæder mig til at få tilsluttet min computer. Men...
Problemet er at mit skærmkort ikke kan magte de to skærme. (ej heller blot en skærm)

Jeg har en stationær PC (Dell Optiplex 790) Min PC har:
*Intel(R) i3-2120 CPU 3.30 GHz
*AMD Radeon HD 5450

Jeg har søgt mig frem til, at jeg skal have et nyt skærm-/grafikkort for at få de to skærme til at virke på min PC. Men nu er jeg altså forvirret og har brug for jeres hjælp.

Hvilket skærmkort skal jeg købe? Hvilket skærmkort er det rette for mig? Hvor får jeg mest for pengene? osv..

Mit behov er blot til surfing på nettet, lettere kontorarbejde, lidt net-film (Youtube mv.)
Jeg bygger også lidt hjemmesider for faml. og venner inkl. lidt arbejde i Photoshop.
Jeg bruger også Photoshop til redigering af mine fotos, fra ferier og fritiden.
(ingen spil. bort set fra 7-kabalen :-) )

Jeg søger den billigste løsning.

Håber på jeres ekspert-svar. Mange tak på forhånd.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. januar 2019 - 18:24 #1
Et nVidia GTX1050 til omkring en tudse vil være alt rigeligt til formålet.
Avatar billede one2willer Novice
06. januar 2019 - 18:33 #2
Tak CRKrogh - Kort og kontant, lige hvad jeg har brug for.. 1000 tak :-)
-et ekstra spørgsmål: Philips skriver ‘ The PC Graphics Card must be certified to DP1.2 with MST option ‘ Kan kortet du anbefaler dette?
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2019 - 18:45 #3
Behøver begge skærme være tilkoblet samtidigt?

Ifølge specifikationerne for din Dell Optiplex med AMD 5450 grafik og en Philips 27" LED 272P4QPJKEB/00, så burde de to kunne køre sammen, altså hvis du nøjes med én skærm.

Når det er sagt, så ville jeg nok også foretrække at sætte et lidt kraftigere grafikkort i, f.eks. en GTX1050, som CRKrogh foreslår
Avatar billede one2willer Novice
06. januar 2019 - 19:16 #4
Tak milter - Ja har brug for de køer samtiddig.. (en skærm til regnskab en anden til lidt grafisk arbejde - alt på sammetid)

Troet også mit kort kunne klare opgaven.

I sin tid da jeg købte computeren lagde jeg stor vægt på at den skulle kunne klare 2 skærme. Har sidenhen brugt 2 stk. 21” Dell skærme med Y-kabel (DVI) uden problemer. (Der er kun én udgang fra kortet)

Mine nye skærme skriver nu (under opstart) at de skal bruge en højere opløsning ( 2560*1440) Mit nuværende skærmkort kan ikke mere end ca. 1900 - Hvis du forstår?

Ekstra info. Jeg kan godt (med lidt held) få én skærm til at virke. Det kræver jeg ‘rykker’ ‘slider’ ‘ retter’ i DVI-kablet. Som hvis der er en løs forbindelse. Men kun én skærm. Den anden er fuld med skidt i billedet. og kan ikke bruges.
Når jeg så sætter mine små 19” skærme til (2 stk.) så er der ingen problemer. ???
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2019 - 19:48 #5
#4.

Ok. Så er der nok ingen anden mulighed end et nyt grafikkort, hvis du vil have begge skærme i gang samtidigt.

Så skal du bare lige være opmærksom på én ting. Så vidt jeg kan se, kan din Dell Optiplex være af den type, som kun har plads til et såkaldt "Low profile" grafikkort, dvs. du skal ud og finde et grafikkort, som er fysisk mindre end de "normale" PCI-grafikkort .

Herunder er en liste med nogle af de "low profile" grafikkort, som kan klare dine behov. Hvis du vil spare lidt penge, kan et GTX1030 sagtens klare dine krav:

https://www.computersalg.dk/l/2252/lav-profil-grafikkort?f=ff5e236a-b021-46fa-9827-0d231feef5f8&p=1&sq=

Du skriver: "... jeg ‘rykker’ ‘slider’ ‘ retter’ i DVI-kablet..." Du skriver ikke noget om, hvor det er, du rykker/slider i kablet. Hvis det er i PC-tilslutningen, så vil en udskiftning af grafikkortet måske løse det problem, men det kan også være en fejl i kablet.
Avatar billede one2willer Novice
06. januar 2019 - 20:41 #6
Igen 1000 tak milter :-)

Min Optiplex er den store kabinet.. ikke den lille. (gør det en forskel?) Måske der så er plads?
Tænkte også kablet var problemet i starten. Men det er netop udskiftet og det virker på samme måde.
Tror jeg skal sigte efter et nyt grafikkort: GTX1050
Enig?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. januar 2019 - 20:52 #7
Helt enig - så er du kørende et stykke tid igen. :-)
Avatar billede one2willer Novice
06. januar 2019 - 20:58 #8
Tak for hurtig og prof-hjælp.. Love :-D
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2019 - 20:59 #9
#6. Med det "store kabinet" kan du frit vælge mellem low profile og normal størrelse grafikkort.

Men, som tidligere sagt, og især når man tager computerens alder i betragtning, så kan  et GTX1030-kort sagtens klare jobbet :-)
Avatar billede one2willer Novice
06. januar 2019 - 21:26 #10
Fedt :-) Tak for hjælp :-D
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2019 - 21:30 #11
Velbekom :-)