Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 10:52 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Autofyld virker ikke på VLOOKUP/LOPSLAG

Hej,

Jeg har lavet en formel der virker - men når jeg prøver at kopiere den til andre celler ved at trække i hjørnet (som jeg plejer) bliver celle-numrene IKKE ændret. Og da den skal kopieres til 60000 rækker, så vil det tage voldsom lang tid at gøre manuelt. Formlen ser således ud:

=HVIS(INDIREKTE("A1")<>"";LOPSLAG(INDIREKTE("A1");bosch;4;FALSK);"")

Jeg har tjekket indstiller i formel-beregninger står til "automatisk"...og syntes at jeg har googlet alt hvad jeg kan.

Håber at der sidder et Excel-geni og kan hjælpe.

Mvh Michael
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 11:09 #1
Hvad har du i A1, hvad dækker bosch og hvad har du i første kolonne i bosch?
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 11:12 #2
I min A-kolonne har jeg nogle varenumre.
bosch er det område der skal refereres til
Første kolonne i bosch-området er varenumrene der skal kigges i.

Jeg har prøvet at fjern "" omkring cellenumrene - så kan jeg GODT kopiere cellen...men så virker formlen ikke. Så det er åbenbart dem der gør forskellen...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 11:22 #3
Prøv:

=IF(A1<>"";VLOOKUP(INDIRECT("r"&ROW(1:1)&"c1";0);bosch;4;FALSE);"")

Dansk:

=HVIS(A1<>"";LOPSLAG(INDIREKTE("r"&RÆKKE(1:1)&"c1";0);bosch;4;FALSK);"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 11:28 #4
Jeg har sikkert misforstået noget, men hvorfor ikke bare:

HVIS(A1<>"";LOPSLAG((A1;bosch;4;0);"")
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 11:31 #5
Hej igen,

Det virker desværre ikke. Selve formlen melder ikke fejl - men i cellen står der #I/T...
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 11:34 #6
Den sidste formel melder fejl...(går ud fra at der skal et = foran), hvilket jeg har sat. Men den bliver ikke godtaget.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 11:40 #7
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 11:54 #8
Hej igen,

Tror sgu at det lykkedes med din hjælp via denne:
=HVIS(A1<>"";LOPSLAG(INDIREKTE("r"&RÆKKE(1:1)&"c1";0);bosch;4;FALSK);"")

Glemte vidst at rette der de 1:1 så det passede til MIT absurd store regneark.

Forstår ikke formlen - men er ret sikker på at det fungerer!

TUSIND TAK! :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 11:56 #9
Hvorfor overhovedet bruge INDIREKTE? Den er voldsomt ressourcekrævende, især ved så mange rækker
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 11:58 #10
Pas - Jeg er desværre ikke formel-hero når vi nærmer os denne slags....og ved ikke for godt hvad meningen egentlig er, og hvad en evt. forskel ville gøre.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 12:03 #11
Jeg mener, hvorfor ikke bare bruge:

=HVIS(A1<>"";LOPSLAG(A1;bosch;4;0;"")

INB DIREKTE er det som Microsoft kalder en volatil funktion. Det betyder, at der sker genberegning for hver enste lillebitte ændring der sker i arket, og dermed trækker den stort på Excels beregningsressourcer. Undgå INDIREKTE hvor overhovedet muligt.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 12:04 #12
INDIREKTE - ikke INB DIREKTE
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 12:07 #13
Jeg prøver at se om jeg kan få det til at fungere. Kan godt se at det er lidt tungt, det jeg har sat gang i...
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 12:14 #14
Hvis jeg indtaser linjen ovenfor får jeg fejlen "Du har angivet for mange argumenter til funktionen"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 12:34 #15
Beklager, der var en fejl. Prøv:

=HVIS(A1<>"";LOPSLAG(A1;bosch;4;0);"")
Avatar billede mikker21 Juniormester
07. januar 2019 - 12:39 #16
Du er simpelthen min nye IT-helt!!!!

Tusind tusind tak :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2019 - 12:42 #17
Velbekomme.