Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 14:39 Der er 34 kommentarer

Er der håb for min Asus Zenbook UX32VD? Den er meget langsom.

Jeg har en Asus Zenbook ux32vd med 500gb hdd og 24gb ssd. Den er meget langsom i startup og brug - langsom når jeg bruger Chrome, åbner filer og andre programmer.
Jeg har meget lidt forstand på, hvilke ændringer man evt. kan lave for at gøre den hurtigere (som den var engang!).
Jeg har dog været i stand til at formatere hdd og installere nyt windows 10 på den. (delt hdd op i to partitioner og instatlleret W10 på den mindste)
Men den er stadig langsom. Så ingen forbedringer derefter..øv.

Men jeg har også fundet ud af, ved at søge lidt rundt, at den bruger ssd'en til cache. dvs. mest benyttede filer, som så skulle gøre den hurtigere (?).
Men jeg kan ikke finde ud af om den bruger ssd'en nu eller hvordan jeg får den til det (hvis det er den bedste løsning?).
I diskhåndtering bliver jeg bedt om at "initialisere" en disk der hedder "Disk 1" -mon det er ssd'en?- det kan jeg dog ikke få lov til fordi den ikke er stor nok, skriver den.
Jeg har også installeret noget der hedder Express Cache, samt genstartet, uden at det gør en forskel på noget.
Jeg vil gerne have min Asus til at køre så optimalt som muligt og undgå (lige i første omgang) at skulle ud og investere i en helt ny pc. For selvom min Asus er ca. 6 år gammel, synes jeg stadig, at den kan følge med på specifikationerne.
Jeg håber, at nogen har et godt råd til, hvordan min pc kan køre bedre :)

Mvh
Bethina
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. januar 2019 - 15:15 #1
Du skriver en 500 GB HDD og en 24 GB SSD. Mon ikke der er tale om en 240 GB SDD ?
Hvilken Windows version er maskinen født med. Da du skriver 6 år gammel kunne jeg forestille mig at der er tale om Windows 7, måske Win 8
Prøv at rense med CCleaner:

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Prøv også at installere Speccy. Dette prgram fortæller med om computeren tilstand.

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Hvad med støv. En rensning kun måske også være på sin plads. Brug dåse med trykluft. Hold igen på blæserne imens.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMI6KmB8_jq3wIVk6iaCh1SmgoZEAAYASAAEgLHovD_BwE
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 15:15 #2
Vi skal lige vide om det ikke er en Hybriddisk?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 15:46 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 16:12 #4
Er det ikke noget med at Windows skal installeres på 500 GB HDD og 24Gb SSD skal opsættes som cache for systemet?
Er det ikke sådan den er "født" med?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 16:16 #5
Hybrid harddiske blander HDD-kapacitet med SSD-hastigheder ved at placere traditionelle roterende plader og en lille mængde højhastigheds flashhukommelse på et enkelt drev. Hybride lagringsprodukter overvåger de data, der læses fra harddisken, og cacher de oftest tilgængelige bits til højhastigheds-NAND flash-hukommelsen
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 16:18 #6
Så du kan ligeså godt dele din 500 GB Harddisk op i 2 lige så store dele.
Fandens man ikke kan redigere....
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 16:23 #7
Er det ikke samme pc som tråden her?
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1024543
Her er den oprindelige HDD blot udskiftet med en SSD på 256 GB.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 16:29 #8
Jeg ved ikke om det kan lønne sig når spørger ikke reagerer...
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 16:31 #9
#8 Ved jeg heller ikke. Skal vi ikke bare lade den stå her til der vendes tilbage (formodentligt) :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 16:51 #10
Hej! tak for jeres svar!
Det er lige præcis den udgave du linker til poko1.
Og jeg tror også at ssd'en skal sættes op som cache for hdd'en.
- men hvordan gøres det?
..jeg har dog en mistanke om at ssd'en er kaput. Da jeg ikke kan se den nogen steder.
i diskhåndtering kan jeg dog se én disk udover hdd. Den hedder "disk 1", men den er "ikke initialiseret" som jeg ikke ved hvad betyder.

Jeg vil også forsøge mig med det som ErikHg skriver.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 16:57 #11
Hvis du sætte computeren i kontrolpanel - stifinder - vis til at vise skjulte filer og drev kommer den SSD så ikke frem i diskhåndteringen?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 16:57 #12
Prøv lige at trykke på Windowstasten + x vælg Diskhåndtering  lav etscreenshot og læg det herind!
dette er kun til orientering
https://ibb.co/VVDmpnJ
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 16:57 #13
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 16:58 #14
Og ja den er født med 500gb harddisk og 24gb ssd :) jeg har mistanke om at ssd'en ikke virker mere eller ikke længere er sat op som cache for hdd'en.
Men hvordan og hvornår det er holdt op med at virke, ved jeg ikke.
Så hvor kan jeg tjekke at ssd'en faktisk er i brug? eller ikke er det?
Og hvordan opretter jeg cache igen? :) (hvis det er den bedste løsning -måske den sagtens kan køre godt uden at bruge ssd'en?)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 17:10 #15
Jeg har nu markeret "vise skjulte filer og drev" og jeg synes ikke noget har ændret sig.
Hvordan sætter jeg et billede ind i kommentarfeltet?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 17:13 #16
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 17:14 #17
#14 Har du set tråden i #7?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 17:15 #18
billede fra min diskhåndtering: https://ibb.co/3rtGxSX
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 17:16 #19
https://imgbb.com/
I dette link kan du trykke på Start Upload Så ser du din Stifinder finder det billede du har gemt Trykker på upload og du får et link hvor du skal trykke tillad så er det parat til at indsætte her
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 17:19 #20
Ja jeg har læst tråden i #7.
Der foreslås at jeg kan opdatere Bios. Jeg har været inde og hente en bios opdatering på Asus' side. Men ved ikke hvordan jeg installerer den?
Og så skal jeg, alt efter om jeg bruger ssd eller ej (som jeg ikke ved om jeg gør) skifte indstilling til ide eller ahci mode..
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 17:22 #21
Du skal ikke i første omgang opdatere på bios.
Der er link til express cashe i tråden  som du skal have op at køre. Vil umiddelbart tro når du opsætter programmet kan "pege" på den disk der står som "ikke initialiseret" i din diskhåndtering. Vil mene det er din 24 gb disk der står der.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 17:23 #22
https://ibb.co/2M2fQmV
https://ibb.co/ZLrHyD1
Når jeg åbner diskhåndtering kommer der et vindue frem hvor jeg skal initialisere disk 1. (det ene billede)
Men når jeg gør det, skriver den at der er en fejl (billede 2)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 17:24 #23
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 17:25 #24
Jeg fik denne fejl dajeg installerede express cache:
https://ibb.co/VqGhRv3
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2019 - 17:25 #25
Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg deltager her Bios er fra ASUS Fra fabrik sat op til at køre med den Hybrid disk som den er leveret med !
Forlader tråden den bliver nok lige så lang som den Europæiske motorvej.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 17:27 #26
#25 Intet nyt under solen når det ikke passer dig det der skrives i tråden
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 17:30 #27
Jeg prøver at afinstallere express cache og installere igen..
og ellers må jeg køre videre uden at bruge ssd'en.

Skriver lige igen, hvordan det er gået.

Mange tak for jeres svar
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 17:38 #28
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 18:42 #29
#25 Poko1:
Som du ser på dette billede her https://fr.ifixit.com/Vue+%C3%89clat%C3%A9e/Asus+Zenbook+UX32VD+Teardown/10120#s37426
Der sidder en Sandisk  24 gb SSD på bundkortet. med blå firkant.
Så jeg kan ikke forstå hvor du får hybrid disk fra??
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 19:47 #30
#27 Håber du kommer igennem Bethi.
Jeg har ikke selv installeret Express Cashe på nogen pc før, og kender ikke proceduren. Derfor fandt jeg det link i #28, som jeg håber kan få dig i den rigtige retning så du får hastighed på pc.
Jeg har desværre ikke mere at tilføje nu og her.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2019 - 21:21 #31
Tak for dit svar 220661!

Og tak for linket til microsoft forum med beskrivelse af, hvad man kan gøre.
Den havde jeg ikke selv fundet.
Og det ser jo ud til,  at flere har haft succes med at gøre det der er forslået.

Det kommer til at tage noget tid for mig at forså, hvad der bliver skrevet om mht. det man skal i cmd osv...
Det er helt nyt sprog for mig og skrevet meget "inforstået".
Så det kræver lige en fri eftermiddag og nogle google søgninger ;)
Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2019 - 21:46 #32
Velbekomme :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2019 - 03:06 #33
tråden er blevet for lang..
de vigtige ting er: cpu hastighed, programmer der starter sammen med windows.

rens op med ccleaner hvilke programmer der starter sammen med windows.
og generelt, rens computeren med ccleaner.

installer bundkort+chipset drivere, grafikkort driver

https://www.ccleaner.com/ccleaner
Avatar billede Kimmerly88 Praktikant
26. marts 2019 - 10:54 #34
Ang. rensning af laptop med trykluft, da kan denne fås billigere her https://carcarefreaks.eu jeg prøvede den anden tidligere og den kan ikke spredes ud, så du kan bøje dine blæsere, hvis den er for kraftig.