Avatar billede Yogge Seniormester
29. januar 2019 - 12:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sum hvis formel

Hej alle
Jeg har værdi i kolonne b og dato i kolonne a:

Jeg ønsker en sum af et dato interval, f.eks. 01-01-2018 til og med 31-01-2018.

Altså både første og sidste dag skal medtages i beregningen.

Er der nogle som kan hjælpe?

Hilsen

Jens
Avatar billede kim1a Ekspert
29. januar 2019 - 12:35 #1
Sum.hvis(A:A;"<=01-01-2018";B:B)-sum.hvis(A:A;">31-01-2018;B:B)

Kunne være en mulighed, alternativt så overvej filtrering og formlen subtotal(9:B:B), på den måde vil den altid give dig summen af det du har i din filtrede tabel.
Avatar billede BritB Novice
29. januar 2019 - 13:19 #2
Hvis du skal have en sum pr måned, kan du overveje at lave en formel, som gør det nemt at slå op. I en ny kolonne kan du bruge følgende formel på din kolonne med datoer:

=YEAR(A2)*100+MONTH(A2)

Dermed få du en variable, som ser ud på denne måde: 201901
Avatar billede kim1a Ekspert
29. januar 2019 - 14:26 #3
Eller endnu bedre - lave en pivot-tabel forudsat din dato har rigtig format.
Avatar billede Yogge Seniormester
07. februar 2019 - 08:27 #4
Pivot tabel var ikke en mulighed i dette format, men jeg fandt en løsning, tak for jeres svar :)
Avatar billede kim1a Ekspert
07. februar 2019 - 09:11 #5
Skriv gerne hvad du løste det med, så man i fremtiden kan søge dette frem og rent faktisk få en form for svar :-)
Avatar billede Yogge Seniormester
07. februar 2019 - 09:23 #6
Det blev til en sum.hvis formel som ser således ud:

SUM.HVISER($C:$C;$A:$A;"<=31-12-2019";$A:$A;">=01-12-2019")
Avatar billede BritB Novice
07. februar 2019 - 10:30 #7
Hej Yogge

Den løsning fungere glimrende hvis man skal have et skævt datointerval - en måde at optimere formlen på, er ved at skrive dine kriterier (dato) i celler, i stedet for direkte i formlen. På den måde kan du nemt ændre dit datointerval - og det anbefales altid at undgå at hardtype kriterier i formler :-)

Tak fordi at du gad at dele din løsning.