Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2019 - 16:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny intern Sata 3.5 disk 2-3TB

Min nuværende Toshiba er et par gange forsvundet fra Diskhåndtering.
Jeg ved ikke om det skyldes disken, som ikke er så gammel, eller min nye computer. Men under alle omstændigheder vil jeg gerne have en backup af
film mm. Spørgsmålet er så hvilken disk jeg skal købe.
Seagate har haft et dårligt ry, men det har de måske rettet op på?
Prisforskellen er ret uforståelig. Hvorfor give over tusind kroner for en disk størrelse, som man kan købe for det halve ? (7.200 omdrejninger).
Der må velvære en mening, men hvad er den?
Disken skal køre som ekstra intern, til en Samsung SSD Evo på Windows 10.
Jeg vil gerne betale for en kvalitetsdisk. Det er nok et forkert sted at spare et
par hundrede kroner.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. februar 2019 - 16:59 #1
Uanset hvilket mærke du køber, kan den stå af i morgen. Det er mere vigtigt at have en backup-politik, så man er forberedt på det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2019 - 17:08 #2
Alle producenter har lavet "mandags" modeller, så det er vist ikke specielt Seagate, der har et dårligt rygte... - det har alle.

Men alle har også high-end modeller - harddiske der er lavet med holdbarhed for øje... - og det koster selvfølgelig. Du har nok lytte på nogle tudefjæs, der har købt den billige udgave af Seagates harddiske, og ikke er tilfredse med kvaliteten.

Der findes tonsvis af harddisk tests, hvor de dårlige modeller pilles fra de gode modeller. Jeg vil anbefale dig at lægge dig fast på en modelserie, og så undersøge hvad tests siger om modellen.

Prisforskelle kan være uforståelige - men kan også dække over dårlig kontra god kvalitet.

Men uanset hvad, så hold FinnRasmussens råd som nr. 1 - selv den bedste disk kan fejle i morgen, så sørg også for backup, hvis din data er det værd.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2019 - 17:10 #3
Jo men der har jo været mange fejl på enkelte mærker.
Og hvad med prisforskellen på diske på 2TB 7.200 omdrejninger?
Det er vel ikke lige meget hvad man køber?
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2019 - 17:16 #4
#2 Ja jeg er godt klar over, at selv den bedste disk kan stå af i morgen. Men som du selv er inde på, så er der kvalitetsforskelle, og sandsynligheden for svigt er vel ikke lige stor med de forskellige modeller.
Avatar billede Slater Ekspert
06. februar 2019 - 17:33 #6
Kig efter AFR - eller Annual Failure Rate. Der er nogle firmaer derude der laver statistikker over det, bl.a. Backblaze hosting, og det er den statistiske opgørelse over hvor ofte en disk af et bestemt mærke og model fejler.

Ifølge de fleste statistikker skal man holde sig langt fra Seagates billige modeller, men bortset fra det, svinger det enormt meget og forskellene er inden for statistisk varians. Så det er svært at sige noget bestemt. Meget tyder dog på, at hvis man vil have noget der holder, skal man vælge Toshibas senere modeller.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2019 - 17:42 #7
#6 Tak for linket Meget interessant. Ja så bliver det jo nok en Toshiba.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2019 - 18:47 #8
Nu har jeg købt disken som beskrevet i #5.

Mange tak for alle indlæg.😊