Avatar billede karina1971 Seniormester
14. februar 2019 - 14:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opslag

Er det muligt at lave formel, således at opslag i kolonne B - Rabat/MU i ark "Hieraki" fra enten kolonne F eller G i ark "Nuv. aftale"?

Såfremt et tal er nævnt i kolonne G - Eksist. afvigelse (Nuv. aftale) er udfyldt, skal dette overføres til kolonne B i Hieraki.

Er cellen ikke udfyldt, skal tallet fra cellen i kolonne F (arket Nuv. aftale) overføres. Er dette også tomt, skal den først udfyldte celle ovenover i samme kolonne vælges.

Håber det giver mening:-)

https://drive.google.com/open?id=1QZl4KRrYBWbe8n9h5WfLM-JvXLeS-aOp
Avatar billede karina1971 Seniormester
14. februar 2019 - 14:48 #1
Der skulle stå:

Er det muligt at lave formel, således at indholdet fra cellerne enten i kolonne F eller G i ark "Nuv. aftale" overføres til kolonne B - Rabat/MU i ark "Hieraki"?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2019 - 15:45 #2
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. februar 2019 - 16:35 #3
Hej
Jeg har lavet en brugerdefineret function som hedder:
=MyLopslag(opslagsværdi,matrix)

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZUJLUlIDq6-yT9lAQ

Jan
Avatar billede karina1971 Seniormester
15. februar 2019 - 07:08 #4
@xl-Enthusiast Nej, for hvis cellen i kolonne F (Nuv. aftale) er tom, skal den automatisk vælge den første udfyldte celle ovenover
Avatar billede karina1971 Seniormester
15. februar 2019 - 07:10 #5
@Jan Hansen Ja, præcis, men hvordan overfører jeg din formel til mit regneark, da de to ark indgår i et større regneark?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. februar 2019 - 07:29 #6
Følgende kode lægges i et modul

Function MyLopslag(OpslagsVærdi As Range, OpslagsMatrix As Range) As Variant
    Dim rVærdi As Range
    Dim Arr() As Variant
    Dim iCount As Integer, T As Integer
    ReDim Arr(1 To OpslagsMatrix.Rows.Count, 1 To OpslagsMatrix.Columns.Count)
    Arr = OpslagsMatrix
    Set rVærdi = OpslagsVærdi
    For iCount = 1 To UBound(Arr, 1)
        If Arr(iCount, 1) = rVærdi.Value Then
            If Not Arr(iCount, 3) = "" Then
                MyLopslag = Arr(iCount, 3)
                GoTo Slut
            Else
                If Not Arr(iCount, 2) = "" Then
                    MyLopslag = Arr(iCount, 2)
                    GoTo Slut
                Else
                    For T = iCount To 1 Step -1
                        If Not Arr(T, 2) = "" Then
                            MyLopslag = Arr(T, 2)
                            GoTo Slut
                        End If
                    Next
                End If
    Next
Slut:
Erase Arr
End Function

og du vil kunde bruge funktionen som alle andre funktioner

Jan
Avatar billede karina1971 Seniormester
15. februar 2019 - 07:36 #7
Beklager, Jan - men det rækker mine Excelfærdigheder (eller mangel på samme) desværre ikke til, men tak for hjælpen under alle omstændigheder:-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. februar 2019 - 07:45 #8
Karina det er ikke så svært

Tryk Alt+F11
Tryk Alt+I efterfulgt af Alt+M
tag en kopi af min kode og sæt den ind

nu kan du i cellen hvor du vil lave beregningen kunne skrive =MyLopslag() og tryk fx
og der vil komme en formular frem som ved andre funktioner.

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. februar 2019 - 09:06 #9
#7
Ja, den havde jeg overset, beklager, men her er en ny udgave i fald du måtte foretrække en formelløsning.

https://www.dropbox.com/s/aai9a9idpm0gk7x/Rabatgruppe_3.xlsx?dl=0