Avatar billede Klaus W Guru
19. februar 2019 - 17:03 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Betinget formatering

Hej alle sammen

Jeg kan simpelthen ikke få betinget formatering til at farvelæge lørdag/søndag i en farve og helligdage i en anden. i en lodret stående kalender der er spredt over 12 mdr. Sådan at rækkerne hvor dato, dage og helligdagens navn står står for en farve. Og hvor rækkerne hvor dato, dage der er lørdag/søndag for en anden farve. Og resten af arket bar er hvidt eller ingen farve.

Klaus W
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. februar 2019 - 21:36 #1
Hej
Jeg har lavet en kalender, hvor jet farvelægger Lørdage og søndage.
Jeg har ikke indlagt helligdage, men det kan jeg måske lære af dig.
Jeg vedlægger den sidste version. Jeg kan ikke huske om alt er rettet til.

https://www.dropbox.com/s/qn3pw7kwrdmnjlz/%C3%85rskalender_2018_80.xlsm?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
19. februar 2019 - 23:05 #2
Hej Mads

Har lige lavet et udkast til en mere dynamisk kalender
1. Den finder selv måneds længde og blanker resten
2. den bruger ugedag til betinget weekend formatering
3. Marker Januar's fire kolonner og træk til højre til slut måned og du har kalenderen

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZUYaqyaGlWXMdaQ4w

Jan
Avatar billede store-morten Ekspert
20. februar 2019 - 17:02 #3
Jeg har lavet en kalender oprettet med makro (ikke Betinget formatering)
Se eksempel på layout:
https://www.dropbox.com/s/zj0rbsae22ajorl/Kalender%20Eks.xlsx?dl=0
Avatar billede Klaus W Guru
21. februar 2019 - 17:33 #4
Kære hjælpere, 1000 tak for jeres store hjælp, jeg kan desværre ikke helt få nogle af jeres overstående løsninger til at fungere efter min kalender. Jeg tillader mig hermed at uploade min version. skulle I kunne få den til at fremvise lør/søn (En farve) og helligdage(En anden farve), kolonne A vil i den originale vers. være skjult. Ville det være dejligt.
På forhånd tak hilsen Klaus W

PS. nogen der ved hvordan jeg importere et ark fra en anden Excel fil velhjælp af en VBA programmeret knap :-)

https://www.dropbox.com/s/t6m9zol6dfe6kli/Vagtplan%20%C3%A5r%20efter%20%C3%A5r%20ny%20vers.%2021-02-219.xlsm?dl=0
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2019 - 17:53 #5
Må det være en makro?
Hvilke kolonner skal farves?
Avatar billede Klaus W Guru
21. februar 2019 - 18:36 #6
Hej stor-Morten det må det gerne. Kolonne øb
Avatar billede Klaus W Guru
21. februar 2019 - 18:38 #7
Dag dato og helligdage som beskrevet i forskellige farver og selvfølgelig kun der hvor det er en weekend eller helligdag
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2019 - 18:57 #8
Prøv denne:
Sub SætDagFarve()
Application.ScreenUpdating = False

    Dim ws As Worksheet
    For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
    ws.Activate

Set Rng = Range("A5:A35")

For Each cell In Rng
On Error Resume Next

'Farv lør/søn
cell.Activate

If ActiveCell.Value = "" Then GoTo Næste
If Weekday(ActiveCell) = 7 Or Weekday(ActiveCell) = 1 Then
Range(ActiveCell.Offset(0, 1).Address, ActiveCell.Offset(0, 3).Address).Interior.ColorIndex = 36
End If

'Farv Heligdage
If Not ActiveCell.Offset(0, 3).Value = "" Then
Range(ActiveCell.Offset(0, 1).Address, ActiveCell.Offset(0, 3).Address).Interior.ColorIndex = 22
End If

Næste:
Next cell

    Next ws

Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2019 - 19:39 #9
Sæt denne på: Ark22(Januar)
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("D1")) Is Nothing Then
        Call SætDagFarve
    End If
End Sub
Og denne i et Modul
Sub SætDagFarve()
Application.ScreenUpdating = False

Dim ws As Worksheet
For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
ws.Activate
    'Fjern farve
    Range("B5:D35").Interior.ColorIndex = xlNone

Set Rng = Range("A5:A35")

    For Each cell In Rng
    On Error Resume Next
    cell.Activate
    'Farv lør/søn
        If ActiveCell.Value = "" Then GoTo Næste
        If Weekday(ActiveCell) = 7 Or Weekday(ActiveCell) = 1 Then
        Range(ActiveCell.Offset(0, 1).Address, ActiveCell.Offset(0, 3).Address).Interior.ColorIndex = 36
        End If
    'Farv Heligdage
        If Not ActiveCell.Offset(0, 3).Value = "" Then
        Range(ActiveCell.Offset(0, 1).Address, ActiveCell.Offset(0, 3).Address).Interior.ColorIndex = 22
        End If
Næste:
    Next cell
Next ws

Application.ScreenUpdating = True
Sheets("Januar").Select
End Sub
Så opdateres farver når der skiftes årstal i: Januar!D1
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. februar 2019 - 20:34 #10
Her er en løsning med betinget formatering hvor månederne laves ud fra en master!!

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZUd-Y-VQ1am3CZm0A

Jan
Avatar billede Klaus W Guru
22. februar 2019 - 18:17 #11
Jeg takker jer alle for den store hjælp god weekend