Avatar billede babara123 Praktikant
28. februar 2019 - 09:11 Der er 15 kommentarer

Hvordan downloader man fra DR?

Hej, jeg ville meget gerne nå at se Bedrag sæson 2, men den udløber om 15 timer og jeg mangler de sidste 5 afsnit. Jeg er i skole lige nu og skal arbejde bagefter. Derfor har jeg ikke tid til at se alle afsnit i dag.
Jeg tror ikke rigtig man kan downloade materiale direkte fra DR, så hvad kan jeg gøre for at downloade afsnittene?
Håber der er nogen der kan hjælpe
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2019 - 09:19 #1
købe dvd?
Avatar billede babara123 Praktikant
28. februar 2019 - 09:19 #2
Ville jo helst se det gratis på DR
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2019 - 09:33 #3
Det kan godt lade sig gøre med visse 3. parts programmer, men det er faktisk ulovligt.

Dels tillader DR ikke download af deres programmer, dels udløber DR´s licens til at vise programmet, hvis det ikke længere publiceres på deres side - så du vil komme til at overtræde nogle licenseringsregler. I grove træk svarer det til at kopiere en DVD, lånt på biblioteket. Det må man heller ikke.

Af samme årsag kan vi ikke guide dig til en løsning her - det ville være at overtræde reglerne på Eksperten.dk
Avatar billede klaudi Ekspert
28. februar 2019 - 10:23 #4
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2019 - 10:32 #5
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2019 - 11:33 #6
Bedrag 1+2 kan købes hos dvd city for 149,95.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 08:47 #7
Programmet er sikkert lovligt, men det er stadig brud på ophavsretten at downloade udsendelser fra DR...
Avatar billede poko1 Ekspert
06. marts 2019 - 14:32 #8
Man må downloade til eget brug hvad DR tydeligt giver udtryk for!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 14:49 #9
Vis mig, hvor "DR tydeligt giver udtryk" for det - det findes ikke :-)

Jeg har netop på opfordring af denne tråd, der mildest talt er en genganger fra mange mange gange tidligere, skrevet til DR, og fået følgende svar fra deres juridiske afdeling:

Hej Ole

Det er ulovligt i henhold til ophavsretsloven. Som borger i Danmark har man selv pligt til at sætte sig ind i love og regler.
Det er i høj grad ikke noget vi tillader, dette er også grunden til at vi bla. får fjernet videoer fra Youtube, hvis folk lægger nogle af vores ud.

Med venlig hilsen
Søren xxxxxx
Programservice
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 14:49 #10
Avatar billede poko1 Ekspert
06. marts 2019 - 15:25 #11
fra kulturministeriet.
https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/film/

Efter ophavsretsloven må du frit fremstille enkelte analoge kopier til privat brug. Du må lave analoge kopier af alle offentliggjorte filmværker, uanset om du selv ejer dem, eller om det er filmværker, du har lånt eller lejet. Du må altså gerne lave en VHS-kopi af en film på et VHS-bånd til dig selv eller til andre, som du har et personligt bånd til, f.eks. familie og venner.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2019 - 16:12 #12
#11 tv4ever gemmer så digitalt, og det er no-go.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 16:35 #13
@Poko1 - når du gemmer via en PC, er det jo netop IKKE analogt. Gemmer man på et VHS bånd, er det analogt, og derved lovligt, til eget forbrug. Gemmer man på PC (harddisk), DVD, CD, USB-Stick eller andre digitale medier, er det en digital kopi, og det er IKKE lovligt.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. marts 2019 - 17:04 #14
https://familieadvokaten.dk/breve-100/b100-120.html
Må man kopiere videoer og CD'ere til eget brug?
1. Må man optage film fra fjernsynet på sin egen video?
2. Må man overspille to videofilm?
3. Må man overspille fra CD til bånd?
4.Må man overspille fra CD til CD?
SVAR.
ad 1: Ja, så længe at det er til "privat brug". Det er et grundprincip i dansk ophavsret, at der er meget vid adgang til privatkopiering. Se eventuelt ophavsretslovens � 12.
ad 2: Ja, men som i svaret ovenfor, er det en betingelse, at kopien er til "privat brug", hvilket i denne sammenhæng skal forstås som dig selv, dine venner og kolleger.  Grænsen går dog ved f.eks. kopiering til en større kreds af bekendte og fremmede!
ad 3: Ja, men kun hvis det er et lovligt eksemplar af CD'en, som du kopierer analogt, og det ikke er lånt eller lejet.
ad 4: Ja. Du skal dog være opmærksom på, at der er tale om en "digital" kopi, hvilket har den konsekvens, at du ikke må kopiere til venner og kolleger, samt at du ikke må kopiere lånte eller lejede eksemplarer. Du må kun kopiere til helt "personlig brug" eller til brug i "din husstand".
Og husk også kravet om, at du kun må kopiere lovligt erhvervet musik - altså ikke enhver MP3-fil hentet fra Internettet!

Med venlig hilsen
Ulrik Grønborg, advokat
www.minadvokat.dk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 19:57 #15
Hvorfor er det vi skal blive ved at forsvare ophavsretten for dig? - du har stadig ikke ret:

1. Analog optagelse er lovlig, ja.
2. Analog optagelse er lovlig, ja.
3. Analog optagelse er lovlig, ja.
4. Når du laver en digital kopi af et medie du har købt BRUGSRETTEN til, er det lovligt. Du har ikke licens eller BRUGSRET til noget som helst af det, DR har liggende til streaming på deres hjemmeside, og derfor er det fortsat ulovleigt. Præcis som nævnt i den sidste linje i "familieadvokatens" indlæg om MP3 filer...

Indlægget er i øvrigt digitalt kopieret og indsat her, hvilket det ikke nødvendigvis må grundet selv samme ophavsret - uden at "familieadvokaten" har givet tilladelsen...

Og nøjagtig som man ikke må kopiere billeder eller andre digitale værker fra internettet.

Du kan forsvare det lige så tosset du vil - det er brud på ophavsretten, når du kopierer noget fra internettet og gemmer det digitalt, uden at have fået lov af rettighedshaveren.

ULOVLIGHEDER :-)