Avatar billede slerberg Juniormester
20. marts 2019 - 15:41 Der er 5 kommentarer

Acer One Cloudbook 11" - vil den blir raskere med Linux?

Jeg har en Acer One Cloudbook som kjører Windows 10 Home 64 bit. Den har kun 2 GB ram og en SSD på 32 GB. Prosessoren er en Intel Celeron N3050.
PC'en er ganske sløv og treg, og hardwaren er vel i den laveste ende for å kjøre Windows. (Det er ikke mulig å oppgradere hverken ram eller HD på denne maskinen.)
Vil jeg kunne oppnå en god forbedring ved å installere Linux Mint Cinnamon eller Mate på den?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 17:48 #1
Jeg vil umiddelbart tro at den kun vil bruge ca halvdelen af den ram som du kører med nu i idle. Kigger du i joblisten og trykker på ydeevne vil jeg tro du ca har et forbrug på 1,3 Gb ram ikke?
Her vil jeg mene at du ikke vil bruge mere end 5-600 mb ram i Linux i idle.
I øvrigt så forstår jeg ikke hvorfor ram svage computere bliver leveret med 64 bit system, når man ikke kan opgradere på ram. Har prøvet med to computere med samme programmer indlæst at vurdere ram forbruget. På 64 bit maskinen blev der brugt ca 300 mb mere ram en på 32 bit maskinen observerede jeg. Begge computere kørte Win 10 pro.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. marts 2019 - 21:28 #2
Jeg oprettede en tråd herinde om en Acer REVO M1-501 som har nogenlunde samme hardware  og problemstillinger - der kan du finde nogle anbefalinger. Din SSD er en eMMc  - så en hurtig USB3 stik i din USB3 port (den blå) bør have nogenlunde samme performance som eMMc - så prøv med en live USB.  Skrive hastigheden på en sådan eMMC falder drastisk når den næsten er fyldt op - til gengæld stiger slitagen.
Avatar billede slerberg Juniormester
20. marts 2019 - 22:07 #3
Kurt; Jeg har prøvd å søke etter Acer REVO M1-501, men får ingen treff.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. marts 2019 - 23:52 #4
Det er et af de steder man ikke skal lave slåfejl - det er REVO M1-601 .

Tråden hedder:  Windeows 10 - komprimer OS-drevet

Søg på Revo alene

eller

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027849
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2019 - 04:14 #5
Det handler ikke om at køre et OS.
Det handler om hvilke programmer man ønsker at køre, og deraf hvilket OS er nødvendigt.