Avatar billede micaud Mester
21. marts 2019 - 22:35 Der er 5 kommentarer

PowerBI - hvordan kan man summe og dividere med antal i DAX

Hej.

Jeg har brug for hjælp.

I PowerBi har jeg 2 tabeller Simplificeret her:

Dato          Timer        Type        Medarb
1/1            4              Kunde    A
1/1            2              Firma      A
1/1            0,5            Privat      A
1/1            7,5            Kunde    B
1/1            0              Firma      B
1/1            0,5            Privat      B

Dato        Normtimer
1/1            7,5

Hvordan får jeg det linket til hinanden, således jeg pr. type og pr. dato kan sammenligne Timer med Normtimer?

Jeg har forsøgt mange ting, men jeg ender med følgende i PowerBi:

Medarb      Kunde      Firma      Privat    Normtimer
A                    4              2              0,5          7,5
B                    7,5          0              0,5          7,5
SUM            11,5          2              1,0          7,5

Hvad gør jeg?

Jeg tænker på at lægge Normtimer ind i den anden tabel således:

Dato          Timer        Type        Medarb    Normtimer  "Ønsker"
1/1            4              Kunde    A                  7,5                2,5
1/1            2              Firma      A                  7,5                2,5
1/1            0,5            Privat      A                  7,5                2,5
1/1            7,5            Kunde    B                  7,5                2,5
1/1            0              Firma      B                  7,5                2,5
1/1            0,5            Privat      B                  7,5                2,5

Er der så en funktion i DAX, hvor jeg kan tage Normtimer pr. dato pr. medarb. (7,5) og herefter dividere med antal linjer pr. dato pr. medarb. (3), så jeg får kolonnen til højre foroven??

Bemærk, Normtimer er ikke ens hver dag, og antal linjer pr. dag pr. medarb. er forskellige.

Håber meget I kan hjælpe, for jeg er ofte ramt ind i dette problem i Access også.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2019 - 00:29 #1
du skal udtrække data og lægge dem ind i en variable. det plejer at hedde $variabel
jeg kender ikke dette powerbi, men det bruger vel Visual Basic ligesom Access ?
Avatar billede micaud Mester
22. marts 2019 - 09:33 #2
Nej, PowerBi programeres med DAX funktioner --> kan du evt. vise det i VB?
Avatar billede Nikolaj Forsker
25. marts 2019 - 07:01 #3
Hej

Er der lavet relation i mellem de to tabeller?
Og har du prøvet nogen DAX- funktioner, i så fald hvilke ?
Avatar billede micaud Mester
25. marts 2019 - 08:11 #4
Hej.

Der er lavet relation mellem de tabeller via "Medarb".

Jeg har forsøgt mig med "count", hvor jeg ville tælle antal linjer pr. medarbejder pr. dag, da jeg så ville dividere summen af normtimer hermed, men det fik jeg ikke til at lykkedes.
Avatar billede Nikolaj Forsker
25. marts 2019 - 08:18 #5
Jeg har forsøgt med en løsning.
Mit test tabel hedder Ark1

Den er lavet i flere steps.

1. step, Dupliker dato kolonnen og format til tekst( nyt navn "Dato -tekst") i Power Query.

De næste er lavet i power bi
2. step Sammenkæde 1.step med medarbejder kolonnen.
Brug evt. Sammenkæde = CONCATENATE(Ark1[Dato  - tekst];Ark1[Medarb ])

3. step Lav en ny kolonne hvor du laver Tæl.hvis på kolonnen "sammekæde"
Brug evt. Tæl.hvis = COUNTX(filter(Ark1;EARLIER(Ark1[Sammenkæde])=Ark1[Sammenkæde]);Ark1[Sammenkæde])

4. step, lav en ny kolonne og lav udregningen
Udregning = Ark1[Normtimer ]/Ark1[Tæl.hvis]

Jeg håber det giver mening.

inspirationen er hentet herfra
https://community.powerbi.com/t5/Desktop/Countif-with-multiple-criteria-DAX/m-p/419075#M192551