Avatar billede preben Praktikant
24. marts 2019 - 11:03 Der er 12 kommentarer

Modtager uønskede beskeder direkte på mobilskærmen tilsyneladende udenom mail og sms

Jeg har en  Huawai9lite mobil. - Android 7.0
For en uge siden begyndte, der at dukke beskeder med forskelligt indhold op på skærmen. Lige fra seksuelt indhold til meddelelser om gevinster i lotterier m.m.
Afsenderen til beskederne er åbenbart "15.babhowchek.com", hvad det så er. Jeg kan ikke finde det på nettet.
Beskederne vises ikke i sms eller mail-indbakken, kun på skærmen, men når de kommer, så giver telefonen besked, som om den har modtaget en alm besked.
Jeg har prøvet at sortliste på nøgleord, uden held.
Hvordan hindrer jeg disse beskeder i at dukke op.
Med venlig hilsen
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 11:12 #1
Har du prøvet  at koble adblock på den?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 11:13 #2
Ryd browserdate på den. Kan tænkes der ligger nogle coocies der gør at det popper op.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2019 - 11:27 #3
tjek alle apps, som du har installeret de sidste 10 dage - slå evt beskedder fra på dem alle for lige at se, om det er tricket, og så åbn beskedder til dem en ad gangen med et par dage imellem.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2019 - 11:29 #4
Efter al sandsynlighed har du installeret en app, der sender disse push meddelelser. Det sker desværre en gang imellem, hvis man prøver ny apps.

Det er nok noget helt uskyldigt som en fotoredigeringsapp eller lignende - men altså installeret samtidig med at problemet opstod.

Fjern appen - så forsvinder meddelelserne også.
Avatar billede preben Praktikant
24. marts 2019 - 11:32 #5
Jeg har installeret adblock uden at det hjalp
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 11:35 #6
Ok. Så er det som de andre er inde på en app du skal forholde dig til.
Avatar billede preben Praktikant
24. marts 2019 - 11:39 #7
Jeg har ikke installeret nogen app indenfor de sidste 14 dage
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 11:42 #8
hvor mange apps kører i baggrunden? Har du både browser og andre ting kørende hele tiden?
Har du forsøgt med at rydde browsers historik helt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2019 - 11:55 #9
Hvis ikke du selv har installeret en app, er der en af dem du i forvejen havde installeret, der er blevet opdateret. Det kan kun være en app der kører i baggrunden - og jeg er desværre ikke helt sikker på, hvordan sådan en kan findes. Jeg ville selv begynde at afinstallere "tvivlsomme" apps. En af dem er altså synderen, selv om du for nuværende ikke ved hvilken.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. marts 2019 - 11:55 #10
Oplevede af og til et lignende problem, når jeg surfede med Chrome. Brug en mere sikker mobilbrowser. Jeg kan varmt anbefale Firefox Focus. Vær dog obs på, at den af rent sikkerhedsmæssige grunde er "dum". Den gemmer ingen historik eller anden personlig information fra session til session.

Jeg vil foreslå, at du starter med en virusscanning f.eks. med mobiludgaven af Malwarebytes. Genstart telefonen. En adblocker burde herefter være nok, men ellers kan jeg kun foreslå, at du - som jeg - skifter browser. Jeg har ikke oplevet ét eneste adware-angreb siden jeg skiftede.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2019 - 12:58 #11
#1 skriv ned hvilke apps du har
#2 afinstaller 1 app af gangen og genstart tlf, indtil lortet er væk
#3 installer de "gode" apps igen
Avatar billede preben Praktikant
24. marts 2019 - 14:31 #12
Tak for hjælpen. Jeg prøver nogle af jeres forslag. :-)