Avatar billede h_s Forsker
10. april 2019 - 19:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

HDMI i pc til DP i skærm - virker ikke

Jeg har en PC (Laptop) med HDMI udgang som jeg gerne vil bruge til at forbinde med min skærm. Den har en DisplayPort (DP).
Jeg har købt et HDMI kabel og en adapter med HDMI-hun og DP-han.
Jeg kan ikke få skærmen til at virke.
Jeg prøver at dupler skærm osv uden virkning.

Nogen ideer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2019 - 08:19 #1
Der kan være flere ting galt - først og fremmest er der mange adaptere, der er lavet alt for dårligt, så de ikke fungerer med nyere udstyr. Der har jo været mange generationer af både DP og HDMI, og understøtter adapteren ikke de generationer der er i hhv PC og skærm, vil den ikke virke - det ser jeg desværre forbløffende tit.

Dernæst er langt de fleste adaptere beregnet til at sætte i signal-enheden - altså PC´en. Som jeg læser det, har du sat adapteren i dit TV, og konverterer NED mod PC´en - det er nok her den går galt. Du skal konvertere FRA PC´en, op mod skærmen. Du skal altså bruge en HDMI til DP adapter, hvor det er HDMI stikket der som hanstik sættes i PC´en.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2019 - 08:52 #2
min sender billede og lyd via tilsluttet hdmi - så hvis du sætter en htmi->dp risikerer du at miste lyd - alternativt skal du slå lyd via hdmi fra.
Avatar billede h_s Forsker
12. april 2019 - 12:03 #3
Ole_Madsen> Jeg tror du har fat i noget af det rigtige. Den adapter jeg har købt er til at sende signalet fra PC til "enhed" i mit tilfælde Skærmen.
I skærmen er der også DVI tilslutning.
Vil jeg kunne bruge denne adapter til det?
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/kabler-og-tilslutning-computer-og-netvark/F2E4162CP2/belkin-adapter-hdmi-til-dvi
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2019 - 12:40 #4
Jeg kan ikke sige om adapteren vil virke - men mellem - HDMI og DVI er det lettere, da signalet i DVI ikke er så kompliceret som DP, og i øvrigt ikke bærer lyd.

Men hvorfor købe endnu en adapter? - hvorfor ikke et komplet kabel? https://www.av-cables.dk/hdmi-til-dvi-kabel/