Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2019 - 14:18 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

DVI til hdmi til tv

Jeg har en pc der også med dvi til hdmi kabel er koblet til tv.
Kan ikke få lov til at registrere tv skærm selvom det har virket før.
Har skiftet fra et Geforce 210 til et andet med andet firma navn.
Med det "nye" kan jeg godt tilgå tv skærm. Men kun den hvis jeg vælger "sikker start"
Ved normal start er vga skærmen slukket til tv skæm lukkes ned.
Hvad kan der gøres for at registrere tv skærm ?
Der er jo forbindelse til den.
Men hvordan få jeg tilgang ved normalt kørende pc?
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2019 - 15:21 #1
Hvilket mærke er grafikkortet?
Producenten må have nogle drivere på sin hjemmeside, der kan downloades.
Du skriver "sikker start" så der må være tale om Windows 10 formoder jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2019 - 18:06 #2
Det er et MSI Geforce 210 grafik kort der sidder i og ja det er Windows 10 der er tale om. Det forrige kort der var i hed Zotac men var også en Geforce 210. Her virkede det.
Ved normal start forbliver pc skærmen inaktiv et stykke tid før den tænder.
Har jeg tv skærmet tændt på hdmi kan jeg se bios og starten af boot i denne indtil vga skærmen overtager igen og tv billede forsvinder. I fejlsikret tilstand kører Windows jo på et minimum og bruger deres egne drivere, og her er skærmbillede på hele tiden.
Har et indtryk at at det generelle problem opstår når grafik driveren booter op.
Når pc er startet op kan jeg ikke få liv i tv skærm mere
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2019 - 18:51 #3
Jeg kender desværre ikke særlig meget til Windows 10, da jeg selv bruger Windows 7 på min stationære - har dog Windows 10 installeret på min bærbare, men bruger ikke denne ret meget..
Men min erfaring siger mig, at der er en både stor viden og ikke mindst hjælpsomhed blandt brugerne på eksperten, så der er sikkert nogen der kan hjælpe dig med at løse dit problem.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2019 - 22:34 #4
Når jeg tilslutter min Medie Pc. skal jeg vælge kilde
https://ibb.co/CKh7r0M
Avatar billede kurtba Ekspert
13. april 2019 - 23:46 #5
Prøv at trykke på win tasten + p
Så kommer der en menu frem, hvor man kan vælge om man vil dublere skærmen, udvide den osv. Prøv at se, om du kan vælge noget der og om signalet så sendes til tv.
Har du geninstalleret driveren, efter at du har skiftet grafikkortet. Selv om det er samme type grafikkort, kan det måske hjælpe at installere driver igen.
Jeg har en ide om, at når det virker i sikker tilstand, og du kan se bios oplysninger m.m. så er det fordi, at den på det tidspunkt bruger et indbygget grafikkort i stedet for geforce kortet. Mange pc.er har jo indbygget grafikchip i cpu, som så bruges indtil driver læses ind med det ekstra grafikkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 06:38 #6
#5 Der er ikke indbygget grafik kort på dette bundkort, og begge kabler sidder direkte i det påmonterede grafik kort.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 06:42 #7
#4 Ja jeg vælger også "sourse" og bladrer ned til HDMI indgangen og vælger denne. De første ca 5 sekunder er der billede på skærmen og så lukker den ned og VGA pc skærmen overtager "resten" af forløbet. Og jeg kan ikke med windows taste + P få adgang til den mere.
Jeg kan heller ikke i indstillinger "registrere" tv skærmen.
Har også prøvet at kun køre med tv skærm tilsluttet. Den slukker samme sted.
Jeg vil nu prøve at installere driveren om.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 07:41 #8
Må desværre opgive denne øvelse. Der må være en lille forskel på hvor store opløsninger de to kort kan håndtere når Windows er loadet ind. Og her vil der ikke åbnes for skærmen på 40" med den større opløsning desværre.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2019 - 07:43 #9
Windowstasten + P burde virke
https://ibb.co/TPr3TCp
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2019 - 07:47 #10
Det har med sikkerhed ingen betydning den Medie Pc jeg har tilsluttet her kører 1400 X 788
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 07:47 #11
#9 Det gjorde den også med det forrige kort med samme model nr men ikke samme producent.
Den vil med det "nye" kort i slet ikke skifte mellem skærmene. Under skærm indstillinger vil den heller ikke lade registrere flere skærmen end den 20" vga skærm jeg har på pc. 40" kommer ikke frem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 07:49 #12
Med det gamle kort mener jeg at 40" skærmen kørte 1920x1280. Kan det passe?
På vga skærmen kører den 1440x900 i opløsning hvilket er det der anbefales.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2019 - 07:57 #13
Mit Samsung 55" TV Kører 1920 X 1080 Og det er lige glad med om jeg sætter min Medie Pc. eller min Laptop med 1920 X 1080 eller  en Desktop til.
Når det modtager et HDMI signal vises det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 08:02 #14
Ja det kan sagtens have været 1920x1080 den kørte. Det var kun et bud.
Har søgt lidt på begge de Geforce 210 kort jeg har brugt. Og de skulle begge kunne håndtere 1920x1080, så jeg kan bare ikke lige fange hvorfor den ikke vil lade sig registrere?? Der bliver skrevet det er ved 60 hertz den kan håndtere det. Jeg har forsøgt at nedjustere fra 75 hertz som vga skærmen kører med til 60, men det åbner heller ikke for skærmen. Driver er af nyeste version?
Skulle man prøve med en ældre driver?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2019 - 08:10 #15
Jeg mistænker din PC. Men hvad siger Enhedshåndteringen?
Så meget har jeg tilsluttet og det virker alt!
https://ibb.co/tLBXkq5
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2019 - 08:30 #16
Fjernede lige at den var løst.
poko1 jeg vil give dig ret i at det er et pc problem.
Jeg har nu efterfølgende prøvet at installere forskellige drivere.
Med en driver der var fra start 2016 smadrede den min Windows installation og jeg måtte gendanne til da den virkede ved hjælp af installations medie. Så prøvede jeg den nye driver igen, og igen fik jeg fejl i Windows. Nu er den rullet tilbage til den driver der virker, og jeg prøver ikke mere.
Om det så er Windows installation der ikke kan håndtere driveren korrekt eller det er en hardwarefejl på grafik er svært at vurdere. Jeg lukker den endegyldig her indtil vi får den nye Windows opdatering her i maj måned. Jeg takker for jeres indlæg og markerer nogle andre som løsning på denne tråd her.
Enhedshåndteringen fortæller at alt er i orden :-)
Tak for jeres indlæg
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2019 - 16:09 #17
Har droppet DVI til HDMI kablet, og nu prøvet med et rent HDMI kabel, da der også var den mulighed på kortet. Med dette er der adgang til både pc og tv skærmen med Win taste+P :-)